”Och när träden exploderar vrålar hela stan inombords man ba: herregud tämj er”

sakert_170118_102154

I dag, vid tolvslaget till fredag, släppte Säkert! sin tredje skiva Däggdjur.
Med hela tolv låtar kändes det otroligt lyxigt, då hon tidigare i år släppt singlarna Snooza och Kommer hända.
Skivan inleds med Allting flyter som genast ger prov på Annika Norlins genialiska textförfattande; ”Det är inte konstigt det är så lätt att bli kär när det är så här, när allting flyter. Det är inte konstigt det är så lätt att sakna varje sekund det inte är så här.”. Redan efter andra låten börjar jag tänka på en rad från hennes låt Är du fortfarande arg? där hon sjunger ”Och jag, jag nynnar mycket men jag sjunger knappt längre.” då de båda första låtarna har andra personer som sjunger lika mycket, eller mer, än Annika Norlin själv. Med sig på skivan på sång har Säkert! nämligen en bunt andra norrländska sångare, enligt Säkert!s hemsida Arvid Andersson Ellis, Martin Hanberg, Lina Högström och Ola Klüft. Det är ovant, men väldigt fint.
Sen kommer dock de två singlarna, och de är som vi vant oss av Säkert!, Annika själv på sång och knäppande gitarrmelodier. Det är en fin växelverkan mellan Annika ensam och Annika ihop med andra sångare. Som när Stilla utan hat inletts av en man, men Annika själv tar över efter ett gemensamt stick med orden ”Får jag byta med nån annan vem som helst, han där på bussen, får jag bli han? Får jag bli hon som håller dig? Hon som är lättsam, hon som vann.”
Jag blev också glad över att de två då okända låtarna Annika Norlin framförde på Galagos bokmässefest också fanns med på skivan (finns bland Teg Publishings videor på Facebook). Den befriande pessimistiska Det ska hända dig med som inleds av en annan sångerska, och en ytterligare sluter upp, och med den välkända metronomen i bakgrunden, innan en kör av röster tar vid och Annika Norlin bryter sig igenom och tar över.
”Inte som en slägga, utan som en svagt upplutande backe, kommer det att hända, det ska hända dig med. Inte framför dina ögon, utan utan att du knappt ser det, kommer det att hända, det ska hända dig med.”
Jag tycker det är en fantastisk skiva, och har ingenting emot att Annika Norlin inte sjunger varje ord själv. I stället tycker jag att det gör hennes röst till en överstrykningspenna, speciellt på låtarna där de är flera som sjunger, jag vänder och vrider och tänker mig att just det Annika Norlin sjunger betyder extra mycket.
Sista låten, Modifiering, är som en pinglande, klingande vaggvisa som på bästa vis porträtterar Annika Norlins alla kännetecknande drag med kluriga texter, vemod och diskbänksrealism på bara två och en halv minut.



Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Musik, Skivrecension och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till ”Och när träden exploderar vrålar hela stan inombords man ba: herregud tämj er”

  1. amandamariajosefina skriver:

    ååååååå. hade glömt bort att den släpptes idag och så märkte jag det alldeles nyss. så glad.

    • Clara Kron skriver:

      Jaaa! Jag älskar när artister släpper skivor på fredagar så en har hela helgen att ta in den! 😭😭😭

  2. Ping: Den där om middagen idag | Den där om Jenny

  3. Ping: ”Amy Winehouse står på scen och plötsligt är hon frisk, hon sjunger en musik jag aldrig hört” | Tangenter

Kommentera

