14 barnboksklassiker ser våren ljus.

När jag kollade igenom våren och sommarens utgivning för i år så slogs jag av hur många klassiska böcker som trycks på nytt, allt från Roald Dahl till C.S. Lewis trycks på nytt. Jag har samlat ihop några av mina favoriter som kommer på nytt. Vissa kommer jag prata ännu mer om längre fram i vår.

Klass

1. Ett veck i tiden av Madeleine L’Engle. Häxan och lejonet av C.S. Lewis. Trollflöjten av Pierre Coran och Charlotte Gastaut. Kung Caspian och skeppet Gryningen av C.S. Lewis. Pappa Pellerins dotter av Maria Gripe. Herr och fru Slusk av Roald Dahl. Häxorna av Roald Dahl. Storm-Stina av Lena Anderson. Huset vid Plommonån av Laura Ingalls Wilder. Glasblåsarns barn av Maria Gripe. Den fantastiska räven av Roald Dahl. Nicke Nyfiken får ett jobb av H.A. Rey. Nalle Puh av A.A. Milne och E.H. Shepard. Alice i Underlandet av Lewis Carroll och Tove Jansson.

Ska ni skaffa er någon av dessa nostalgiska pärlor? Själv är jag väldigt sugen på att bland annat uppdatera mitt Roald Dahl-bibliotek så att det blir mer enhetligt.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Bilderböcker, Klassiker, Tove Jansson. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till 14 barnboksklassiker ser våren ljus.

  1. Lena skriver:

    Där är flera stycken som jag är sugen på att köpa hem.

  2. Julia Öberg skriver:

    Men vilken tur att jag snubblade in här och såg detta inlägget. Jag skrev precis ett inlägg på min egen blogg där jag ville ha nya böcker att läsa under våren. Skulle ju vara mysigt att läsa om böcker från när man var liten!

  3. Vad fina de var. Gillar att de inte försöker göra moderna omslag till dessa klassiker, utan låter dem se just klassiska ut. Kanske det är nu det är dags att köpa sin egen Narnia-samling?

    • Clara Kron skriver:

      Mm! Svårt att göra moderna omslag av barnböcker också om en inte helt byter illustratör 🙂 Gör det! Dessa kommer dessutom i storpocket, mycket smidigt!

  4. Eli skriver:

    Så himla fint med nyutgivning av klassiker! Alltför sällan det händer. Jobbar som bibliotekarie och älskar grejen med nytryck av klassiker – att äntligen få byta ut den där boken av Roald Dahl som varit utlånad cirka 200 gånger och håller på att falla sönder men som man inte kan med sig att slänga eftersom det inte går att köpa en ny. =)

Kommentera

