Recept: Veganska semlor

veganska_semlor1

Häromdagen hade jag fått nog. Instagram svämmade över av semelbilder och som vegan är det omöjligt att få tag på en bara sådär. Så jag bestämde mig för att baka egna, de blev så goda, och är ett strålande projekt för en ledig lördag om en har en sådan! Så, här är receptet för ca 20 stycken:

Vetebrödet:

25 g jäst (ett halvt paket)

1,5 dl socker

5 dl valfri mjölk, jag använde hemmagjord havremjölk

125 g mjölkfritt margarin

11 dl mjöl, knappt

2 tsk kardemumma

1 nypa salt

Fyllning:

Mandelmassa

Valfri grädde, jag använde en havre som jag inte var jätteförtjust i strukturmässigt, har dock prövat Alpros förut och tyckt bättre om

Florsocker

Gör så här:

Smält margarinet och tillsätt mjölken så att det svalnar till fingervarmt. Smula jästen och rör ut den med sockret, kardemumman, saltet och en del av mjölkblandningen tills det är slätt. Tillsätt resten av mjölkblandningen och arbeta in mjölet, så absolut lite som möjligt. Jag använde mig av en matberedare, och någonstans innan 11 deciliter slutade jag tillsätta mer, degen var helt klart kladdig men ändå mer en deg än en smet. Ställ att jäsa åtminstone 40 minuter.

Dela degen i X antal lika stora delar, jag gjorde 24 aningen mindre semlor, men det är såklart en smaksak. Rulla till bollar och lägg att jäsa på en plåt täckt med bakplåtspapper, ca 20 minuter.

Sätt ugnen på 225-250 grader. Pensla bullarna med lite mjölk och grädda dem i 10-15 minuter beroende på storlek. Lägg sedan att svalna på galler.

veganska_semlor2

Det går bra att tjuvsmaka en medan de är varma. Men tyvärr måste se vara svala innan en fyller dem för annars smälter grädden och allt blir tråkigt.

veganska_semlor3

I alla fall, vispa grädden till förbannelse. Vissa gillar att smaksätta sin grädde, gör det i så fall innan vispandet. Jag tog bara lite florsocker i min.

Skär av locket på en eller ett par bullar, snitta till locken till trekanter om du tilltalas av sådant, men spar i så fall det bortskärda. Gröp gropar i underbullarna, stora nog att fylla med mandelmassa.

Veganska_semlor4

Riv mandelmassa i en skål, tillsätt urgröpet och de bortskärda kanterna samt lite mjölk och blanda med en gaffel till len blandning. Lägg en klick mandelblandning i bullarnas gropar och täck med större mängd grädde. På med lock. Florsockra.

veganska_semlor5

Ät tillsammans med din favoridetektiv.

Translation: Lent day is soon upon us and everyone in Sweden is eating its traditional pastery; Semla. Since I’m vegan they are hard to come by so I made my own!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Om Mig. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Recept: Veganska semlor

  1. Lena skriver:

    Wow, Ture Sventon….det är nostalgi!!

  2. Ping: Äntligen dags för semlor – även för veganer! | Rastlösheten

Kommentera

