”Jag landar i istiden.”

img_7516

Igår släpptes äntligen Middagsmörker som jag jobbade med på Opal större delen av förra hösten. Stort äntligen på den! Boken är skriven av debutanten Charlotte Cederlund och är tänkt att bli första delen i en trilogi.

Jag blev alldeles till mig när jag hittade den som manus i manusmailen redan första månaden jag var på Opal. Och nu, inte ens ett år senare, finns den i butik! Omslaget är gjort av Anna Henriksson, och lyfter en på skyddsomslaget finns där en överraskning. När jag valde typsnitt och form på inlagan ville jag att den skulle kännas fantasy och magisk, precis som den är, och valde därför att använda på anfang och centrerat kapitelnummer, samt ett typsnitt som inte var det allra stramaste. Men trots att boken drar sin magi ur den uråldriga samiska mytologin så är handlingen nutida, varför jag valde typsnitt som inte var allt för utsvävande heller. Givetvis tänkte jag även över typsnittets läsabarhet också, en ska ju orka läsa det i ett par hundra sidor. Allt det här kanske inte är något gemene läsare tänker på i första hand, men jag vet att många bokälskare märker skillnad så det kändes viktigt att göra ett medvetet val när jag ändå hade möjligheten.

Den har redan fått ett jättefint mottagande, BTJ recenserade den och sa bland annat; ”Detaljerna kring samelivet är intressant läsning och temat diskriminering mot samer är tyvärr fortfarande ett aktuellt ämne.” Och Yokiko Duke recenserade den i purfärskaste Vi Läser och tyckte att den där ”Originell, spännande fantast som gör känsligt bruk av samisk mytologi.”

Boken finns att köpa tillexempel här, här, eller här. Och ett smakprov på de första kapitlen finns som sagt här.

Translation: Last year I worked as an editor at an childrens book publishing house and yesterday one of the books that I worked on got realesed. My thoughts when I made the inlay was that I wanted to take from the classic fantasy tradition with bigger chapter initials but still keep it modern with a not too flowy font. 

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Fantasy, Förlag, Jobb, Norrland, Om Mig, Ungdom och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till ”Jag landar i istiden.”

  1. Anna skriver:

    Längtar tills jag får hem boken. Är jättenyfiken! 🙂

  2. Lili skriver:

    Åh, men vad roligt! Grattis!

  3. OArYA skriver:

    Vad spännande att läsa lite om tankarna om typsnitt!

  4. Ping: 22 vårböcker att längta efter. | Rastlösheten

Kommentera

