7 frågor om böcker och läsning. 

  
1. Hur hittar du nya böcker att läsa?

Åh, överallt! Bloggare är bra på att tipsa, jag läser Svensk bokhandel,  jag scannar oftast igenom samtliga förlags kataloger för varje ny säsong, jag har ett konto på Goodreads och får nyhetsbrev från dem, adlibris och bokus. Jag följer även bokfolk och förlag på instagram, så nästan konstant matas jag med nya böcker. 

2. Hur kommer det sig att du började gilla att läsa?

Mina första år som medveten lyssnare fick pappa läsa Visst kan Lotta cykla om och om igen för mig. Men efter det lärde jag mig läsa ganska tidigt, innan skolan började i alla fall. Det fanns alltid mycket böcker hemma hos oss, och mamma läste konstant. Så det föll sig ganska naturligt.

  
3. Hur har din smak för litteratur förändrats under åren?

Den har nog inte förändrats så värst, däremot har jag slutat läsa saker sedan jag blev klar med litteraturvetenskapen. Realistiska skildringar av pampiga gamla gubbar läser jag aldrig längre tillexempel. Det blir främst barn- och ungdomsböcker överlag, och för vuxna läsare blir det helst något fragmentariskt om kärlek eller faktaböcker om specialintressen.

4. Hur ofta köper du böcker?

Väldigt varierande. Jag vill köpa jämt. Men nya böcker max en gång i månaden, max två böcker skulle jag säga. Däremot händer det ju ofta att jag köper begagnade böcker på loppis eller så, där är det nog oftare men det kan också gå månader utan att jag hittar en enda bok att köpa. Denna vecka har jag hittills köpt fem. 

5. Hur kommer det sig att du började bokblogga?

Det var ju 2011 som jag började göra det, så svårt att minnas. Men jag läste många bokbloggar, och det verkade nog så trevligt, samt att jag tror att jag inte tyckte att jag hade något annat att blogga om. Så började. Det gick bra. Det var också ett skönt avbrott från litteraturvetenskapen som var väldigt historisk just då, här fick jag läsa och skriva om vad jag ville. 

  
6. Hur reagerar du om du inte tycker om slutet på en bok?

Det är ju tråkigt, men sällan hela världen. Den måste ju ha gett mig något ändå om jag valde att ändå läsa klart boken. Betydligt värre är det med cliffhangers och en får vänta år på fortsättningen!

7. Hur ofta bläddrar du fram och smygtittar på slutet av en bok?

Aldrig för att kolla på handlingen, nästan alltid för att se sidantalet. 

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Bloggning, Läsande och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 7 frågor om böcker och läsning. 

  1. Pots of Tea skriver:

    Those books in that first picture ❤

  2. Ping: Eli läser och skriver | 7 frågor om böcker och läsning

  3. Ping: Pots of Tea

Kommentera

