2015 – en summering.

Jag har sett denna lista cirkulera lite överallt och tänkte att det var dags att göra den själv årets näst sista dag, så håll till godo!

Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut? Ja, massor! Jag fick betalt jobb på ett bokförlag, gick en kurs på Konstfack, träffade massor av nya människor, dejtade en fotomodell, och massor mer.

Genomdrev du någon stor förändring? Jag slutade jobba i service, inte en dag för tidigt. Och förhoppningsvis aldrig mer.  

Blev någon av dina vänner förälder i år? Jag vill säga ja? Men det kan lika gärna varit slutet av 2014. Jag har dålig koll, tyvärr, men hängde en del med Adrian som är ganska så ny i världen.

Vad från år 2015 kommer du alltid att minnas? Tiden på Opal, såklart, nio månaders jobb på mitt första förlag är ganska stort ändå.

IMG_4068

Dog någon som stod dig nära? Nej, inte personligen. Men Lennart Hellsing var en stor förebild för mig och den sista i min treenighet (Astrid-Tove-Lennart) som gick bort. Det kändes verkligen.

Vilka länder besökte du? Sverige. Men tanken var att åka över till Köpenhamn när jag var i Lund, stormen Helga satte dock stopp för det.

Gjorde någonting dig riktigt glad? När jag fick jobbet på Opal, när modellen kom på min födelsedag trots att han skulle till Tyskland, Ida och Aron får mig nästan alltid att skratta tills jag gråter, när Snälltåget bestämde sig för att gå trots stormen, när jag hittade en vinylspelare i Norrland för 50 kr och den funkade.

Saknar du någonting från 2015 som du vill ha år 2016? Ett eget boende i Stockholm.

Vad önskar du att du hade gjort mer? Tränat, rört mig, lärt mig, hånglat mer, dansat mer, mer av allt, tack. Hetsen!

Vad önskar du att du hade gjort mindre? Pendlat.

Bästa boken du läste i år? Med tanke på mitt jobb är det en så himla svår fråga. Kan inte välja på rak arm 😦

IMG_3659

Största musikaliska upptäckten? HURULA! ❤ MASSHYSTERI! ❤ Älsk, älsk, älsk på norrländsk punk.

Vad var din största framgång på jobbet? Att jag fick vara redaktör för Middagsmörker som kommer ut den 18 januari, och för Rakt mot hindret!. Så roligt, så spännande! Och att både Charlotte och Malin tackade mig i slutet av sina böcker, så hedrande.

Största framgången på det privata planet? Mitt fikonträd lever och fröjdas, jag tog mig äntligen tiden att tapetsera om och göra fint i stugan i Norrland, jag har börjat spara och bospara ganska ordentligt, alla nya vänner.

Största misstaget? Att jag inte sa ja mer, ja till resor med modellen, ja till fester, efterfester, ja till äta ute, ja till stanna uppe sent och så vidare.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Jag var gladare. Det var ett bra år!

Vad spenderade du mest pengar på? Förutom busskort bara vettiga saker som vinylskivor och öl. Landskapsvimplar och böcker tog även sin beskärda del av slantarna. Och stickade tröjor. Samt smink, loppis och Marimekko. Vi har alla våra svagheter.

Något du önskade dig och fick?  Igår fick jag en digital systemkamera av min bror, det har jag önskat mig i åratal även om det aldrig stått på någon önskelista p.g.a. så stort och lyxigt, så att få hans var hur fint som helst. Det kommer bli ordning och reda på bloggen nu!

Något du önskade dig och inte fick? Ett piano, även om jag faktiskt fick ett till stugan i Norrland efter att jag åkte hem. MEN. 2016 ska bli året då jag skaffar ett piano till det hem där jag spenderar mina dagar, oavsett var det är.

IMG_9427

Vad gjorde du på din födelsedagsfest 2015? Jag hade margeritafest, Ida, jag och modellen hade nästan tömt en hel flaska tequila själva innan resten av gästerna kom. Sen dans på Boqerian. Mycket fin kväll.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Ja, att lägenhetsbytet gick igenom så jag slapp pendla så överdjävulskt. Allt SD fick mindre anhängare än fler, att folk blev snällare, att IS fick mindre makt, att folk slapp fly eller åtminstone blev värdigt emottagna, att patriarkatet nöttes ned ännu mer, allt sånt.

Vad fick dig att må bra? Att bli vegan och att umgås med dem jag tycker om.

Vem saknade du? Mormor.

De bästa nya människorna du träffade? Caroline, Matilda, Moa, Travis, Theodor, Anja, min bokklubb, och säkert många jag i stunden har glömt.

IMG_9289

Mest stolt över? Jobbet, pendlandet, att jag blev vegan, att det blev ännu ett år utan snus, att jag tapetserade själv.

Högsta önskan just nu? Stort: fred på jorden, säkra flyktvägar, värme till alla som sover ute och i allas hjärtan där mörker eller ensamhet råder. Litet: att nyår blir en pangkväll och att jag ser ut som socker. Och det där pianot frågan högre upp fick mig att tänka på.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år? Jobba mindre tid, registera eget företag, blogga mer och bättre, röra mig mer, säga ja mer.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Enkäter, Foton, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

