Halloween-veckan: Edward Gorey

 Av alla saker jag samlar på är Edward Goreys-böcker en. Det började med en av hans ABC-böcker för länge sedan och sen dess letar jag alltid efter hans böcker på antikvariat och loppisar. För ett par år sedan kom De förryckta kusinerna på svenska som är en strålande introduktion i Goreys surrealistiska, makabra nonsensvärld.
 Men jag tänkte att vi kunde kika närmre på den senaste boken som kom 2014, Det storslagna näsblodet. Den är precis som De förryckta kusinerna ett urval av Goreys titlar som tidigare publicerats, oftast enskilt, men aldrig på svenska.
  

Som ni ser är den en underlig och mörk verklighet i Goreys böcker. Tiden har stannat någon stans kring sekelskiftet 18/1900-tal. Även om handlingen inte alltid är linjär eller självklar, och en inte alltid förstår hur vi kommer från det ena förloppet till det andra så finns det ständigt en underliggande känsla av obehag. På det bästa av vis.

Det är en värld att vandra sakta i, att finna nya detaljer i och återupptäcka vid fler och närmare läsningar. Goreys värld är perfekt att fördjupa sig i nu när mörkret fallit tidigare och skuggorna blir längre.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Skräck. Bokmärk permalänken.

Kommentera

