”Vad ska man med en snäcka, om man ej för visa den?”

På söndagar när jag varit hemma ett tag och är mätt och pigg och har fått det mesta undanstökat brukar jag diska alla loppisfynd och radda upp skönheterna tillsammans. Så även igår, men eftersom bokmässa och allt möjligt var det flera veckors fynd igår och bordet blev överbelamrat. Vi kikar!Här är hela samlingen, som ett klassfoton där allting konstigt nog matchar ganska väl.


 
Det brukar ju bli en del böcker och denna gång blev det Pjäser av Astrid Lindgren som jag inte redan hade, och Harry Potter ocj dödsrelikerna till Norrland-uppsättningen.  Gamla partytillbehör är alltid fint att ha att ta fram, så tre hattar och lite drinkpinnar med ekorrar och svanar kändes nödvändigt.

 Mina mattallrikar är en gammal Gustavsbergsservis med bilder ur gamla uppslagsverk i svartvitt, snyggt men svårt att hitta kompisar till, därför har jag lidigt brist på djuptallrikar ett tag, så dessa halvfula men ändå rätt spexiga, skall nu få vara med.    Salix är ett annat svartvitt porslin jag halvsamlar på, och till mina tre naggade koppar hittade jag i veckan tre fat i ganska fint skick så de nu är kompletta.

 Sedan fann jag även tre tallrikar, ett uppläggningsfat och en ungsform med mönstret Ruter från Gefle. Fullständigt onödigt, men så himla billigt. Tänkte nog ge bort i inflyttningspresent.   En härlig saftbricka och en sockerströare som mormor brukade ha, den senare ska mamma få.

 Denna rivigt vas har mönstret Mallorca ocj kommer också från Gefle. Hatälsk på den men den får nog stanna kvar ett tag ändå.   En liten glasburk med silverlock och någon form av ströare med kanskesilverlock, tänker att dessa skulle vara så fina vid ett ordentligt sminkbord eller i en hall.

Handstickade vantar kan en aldrig ha för många av, brukar köpa billigt på loppis så jag kan ge bort till gäster som fryser när de ska gå hem.   En väldigt ledsen och skadad Vem ska trösta knyttet?, men det var en första utgåva och tonen i färgerna är ljuvlig så ramar nog in lite scener.En lingonburk från Arabia, utan lock tyvärr, men så himla söt ändå.   Och till sist lite pynt, ett armband med emaljerade stenar och machettknappar och en brosch när längtan till Norrland blir för stor. 

Och nu känns det som att sommarens loppisar är över på riktigt, så en får hålla sig till Myrorna och Röda korset, har ni hunnit hitta något fint i sommar?

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Arabia, Astrid Lindgren, Återbruk, Barnböcker, Bilderböcker, Gustavsberg, Harry Potter, Helg, Hemma hos mig, Inköp, Inredning, Köket, Loppisfynd, Mumin. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Vad ska man med en snäcka, om man ej för visa den?”

  1. Erika skriver:

    Fina saker!!

Kommentera

