Nyponbuskar, nyponbuskar, hela vägen nyponbuskar.

Igår, när jag hoppade av sista bussen till jobbet, visade det sig inte bara att jag var en kvart för tidig. Jag hade dessutom landat rakt i nyponhimmelen.

Så jag plockade mig en halvfull påse, och tänkte att det kanske var lite lite. Men det fanns ju kvar i överflöd. Väl hemma sköljde jag dem, klippte av topp och avslut, gjorde ett klipp rakt över och började rensa med hjälp av en tesked. Det kändes som att det tog ett helt liv. Egentligen var det väl kanske en timma.

Eftersom jag inte har någon riktigt stark malare, typ elektrisk kaffekvarn, så finhackade jag nyponen i en matberedare.

Sedan kavlade jag ut hacket på bakplåtspapper. Det ligger nu och torkar ett par dagar tills jag kommer hem till Norrtälje igen.

Hade jag haft en kaffekvarn hade jag torkat halvorna och sedan malt dem till ett fint pulver.

Hade jag haft möjlighet att passa ugnen i en sju, åtta timmar hade jag torkat dem däri istället.

När de har torkat för mig tänkte jag se om matberedaren klarar av att pulverisera dem nu när de inte är så stora bitar, annars får jag mortla dem. Pulvret tänkte jag sedan ha som extra kick i allt från smoothies till brödbak.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Återbruk, Höst, Mat, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

