En fredag kring havet.

Förra fredagen var sista dagen på den semestern. Så mitt ex Kalle och jag hade bestämt på torsdagskvällen att vi skulle åka ut till hans landställe i Furusund och lapa sol och hav. Klockan 9 på morgonen kom Kalle med bil och vi började med pannkaksfrukost hos mig.
Kalle var glad för det var äntligen sol och han har en ny bil.  Det var en bra bilväg med åkrar och fina moln att titta på.
Sen kom vi fram och Kalle fick mig att lova att jag skulle visa hur fin hans nya bil är. Han har målat på den själv så att alla ska se att den är hans.  Sen ville han visa ett däck också. Jag förstod inte riktigt grejen men det är tydligen en motor i hjulet. När Kalle och jag var ihop brukade vi spendera mängder av tid i hans garage där han byggde ihop cyklar eller renoverade motorcyklar och annat plåtigt. Jag brukade sitta bredvid och läsa och fick välja radiokanaler. Pappa fick ett mms på hjulet och blev till sig, egentligen vill han att Kalle och jag gifter oss men vi har sagt nej.
Sen tog vi med oss Kalles kompis Seth som låg i hängmattan och läste för att gå till vattnet. Jag hittade smultron på vägen.  Vid första vattnet blåste det för mycket så vi stannade inte kvar men vi var tvungna att hälsa på båten Kalle också byggde medan vi var ihop. Det var fantastiskt, han luktade alltid tjära då, så himla fint.
Sen hittade vi lä på en annan brygga där det var lä. Jag hade min rymdbikini på mig och 50 spf. Vi läste tidningar och pratade om livet medan vågorna kluckade.Här var vattnet grönt och läskigt, som något ur en Hans Arnold illustration.
Lägst bort på bryggan var det bättre och jag hoppades att Astrid Lindgren någon gång suttit här. Vi var ju nämligen i Furusund, där även hon haft landställe.Här tröttnade vi. Bullarna var slut och vi ville ha lunch nu nu nu.
Så vi åkte till macken, som på sommaren har närodlad grönsakshandel. Mitt bästa.  Kalle poserar med en paprika, det hör ju till när det ska bloggas.
Sen lagade vi lunch i minipentryt och kände ingenting av livets allvar.Icke veganerna fick äggpasta med svampsås, veganen fick sötpotatisröra. Alla fick grapefruittonicvodkadrink.
Sen hörde Johan av sig, han och hans kille hade just seglat i hamn och vi blev överbjudna. Vi bryggseglade, drack öl och åt glass. Och nu sken solen verkligen och Kalle trivdes i att vara tillbaka på havet.Efter ett par timmar tackade jag för mig, packade ihop min väska, gick förbi ett vackert hus och tog bussen hem till Norrtälje. En perfekt dag i solen.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Astrid Lindgren, Havet, Utflykter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

