”If you go home with somebody and they don’t have books, don’t fuck them” – John Waters

Nu har jag precis bokat biljett för hemresa imorgon så snart överger jag Norrlands skogar, men eftersom det är onsdag är det ju dags för nästa titt hemma i min lägenhet. Idag har vi kommit till vardagsrummet. Det som syns mest i vardagsrummet är nog min rosa bäddsoffa med paradisfåglar på, den är inte jättebekväm att ligga i och se film i, men man kan sitta tre stycken och det är himla smidigt när någon ska bo över. Plus att den är fin!
I hörnet just utanför köket är det bar- och musikhörna. Jordgloben är nämligen en sådan som går att lyfta på, och där i har jag sprit och olika drinkredskap. Under trängs flaskor av glögg vi bryggde i julas och runt omkring bor instrumentsamlingen inhandlad på diverse loppisar.  Till vänster om soffan har jag en läshörna, med fladdermusfåtölj och en pocket Stringhylla.
Hyllan är fylld med favoriten Ray Bradbury och samtliga böcker i Syskonen Baudelaires olycksaliga liv-serien. Himla taggad på att den ska bli Netflix-serie i framtiden också! Tidningstället för väggen har jag hittat på loppis och tanken är egentligen att där skall stå kastrullock.  Ovanför har jag samlat ihop en tavelvägg med olika sekelskifta motiv samlat med mina favoritillustratörer. Tove Jansson, John Bauer och Jakob Wegelius träng med broderade nunnor, Salvador Dali och de kristna dödssynderna, bland annat.  Till vänster om soffan finns mina bokhyllor, fyllda till bredden, med böcker, filmer, spel, serier och leksaker. Böckerna är sorterade efter genre och intersektionellt genom hur väl jag tror författarna och/eller bokkaraktärerana i respektive bok skulle tycka om varandra. Jag vill inte ha bråk i hyllan!
Och mitt emot soffan har jag ett sideboard som jag pyntat med tv, pyrexglas, Kay Bojesens fåglar och en vinylspelare. I skåpet ryms alla skivor och tv-spel och ovanför hänger Jennie Ekströms Furry Friends-vimpel.Vid spelaren står de skivor jag lyssnat på mest just nu; Ryan Adams – Gold, Ulf Lundell – Ripp rapp, Joan Armatrading – Me, myself, I, Veronica Maggio – Handen i fickan fastän jag bryr mig, ABBA – Greatest Hits, Mumford and Suns – Babel,  The Strokes – Is this it, First Aid Kit – Stay Gold, Cat Stevens – Greatest Hits, Simond & Garfunkel – The Concert in Central Park, Simon & Garfunkel – Bridge over troubled water, Yoko Ono – It’s Alright (I see rainbows), Linnea Olsson – Breaking and shaking och sist men inte minst såklart Keaton Hensons – Birthdays som oftast ligger i.

Nu måste jag packa samman mig, så hörs vi från Stockholm imorgon istället!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Bilder, Bilderböcker, Bokhyllor, Bookshelf Tours, Citat, Detaljer, Författare, Hemma hos mig, Inredning, Loppisfynd, Mumin. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till ”If you go home with somebody and they don’t have books, don’t fuck them” – John Waters

  1. kattaloo skriver:

    Men heja vilken bra och tjusig blogg du har! Här har du en ny stadig läsare.

  2. Ping: Lägenhetstankar. | Rastlösheten

Kommentera

