Skåpfynd, bokfynd och loppisfynd.

Jag tänkte ju visa lite mindre fynd idag, sådana som inte är tapeter eller färg, men ändå gör ett rum eller bara en själv glad.Först ut är dessa vimplar som jag äntligen tagit mig för att sy ihop och hänga upp. Jag har under hösten köpt på mig sådana jag tyckt varit fina från Tradera och sen tog jag med mig dem upp för jag tänkte att här skulle de trivas.
Samma med denna gula Kånken Mini som jag hittade på Myrorna i Sundbyberg. Som gjord för norrländska utflykter.  Och denna kalender med termometer hittade jag förra året men har hottat upp det med ett Västerbotten-vykort som jag också investerat i på Tradera…
Här om dagen var jag en snabb vända i Umeå och då köpte jag faktiskt några nya saker också. Som denna dagbok från Lagerhaus, bara för att den matchade här inne.Och skrivbordslådorna har jag klätt med presentpapper, samt investerat i en skrivbok för alla kommande planer med stugan. Båda från Lagerhaus.
På väggen har jag nålat upp en plansch, som egentligen också är ett ark inslagspapper, men jag tyckte det var så fint och Moonrise Kingdome-igt att det fick åka upp på väggen istället.
På det lokala biblioteket brukar de varje år ha utförsäljning av både nya och makulerade böcker och jag köpte såklart på mig en bunt. Som Kriget av Gro Dahle och Kaia Dahle Nyhus, vilket är en av de få bilderböcker av Gro som jag inte läst ännu.Jag fick även på loppis tag på en superfin utgåva av Gunnel Lindes klassiska Den vita stenensom gjord för sommarlovsläsning i en hängmatta.
Tre skönlitterära till blev det också, Under ägget av Laura Marx Fitzgerald som skall handla om en konstkupp, I huvudet på Collin Fisher av Ashley Edward Miller och Zack Stentz där Collin Fisher beskrivs som en ung och nutida Sherlock, och till slut underbara Jellicoe Road av Melina Marchetta som också är den ultimata sommarlovsboken, men med äldre huvudkaraktärer. Ett måste i varje bokhylla!Det blev även tre seriealbum, Kvinnor ritar bara serier om mens vilken jag velat lägga händerna på hur länge som helst så i princip alla braiga kvinnliga serietecknare är med i den.  Från andra sidan: fem fantastiska berättelser vilket är Erik Krieks serieadaption av H.P. Lovecrafts klassiska berättelser om skräck och sci-fi. Och sist men inte minst Mitt dåliga samvetav Stina Hjelm vilket är det seriealbum jag ständigt tillber. Älskar det!
På loppis i Umeå hittade jag även fem saftglas med rosor för en tjuga och mamma lät mig befria henne från en turkos frukostbricka.  Jag hittade ju skivspelaren på loppis men här är också Pripps-backen i all dess fröjd, stolt matchande väggfärgen.
När vimpelsamlandet började gå över så började jag av någon konstig anledning samla på Pyrex-glas i stället. Dock ingenting jag ångrar för de är både fina och användbara. Och denna form har jag verkligen letat efter så glädjen var stor närjag fick tag på en.  En emaljkopp med tillhörande tesil hittade jag smutsig och övergiven men efter kärlek och omtanke är den som ny och redo för nya utflykter.
Och så kom vi till idag. Mamma och jag stannade till på ett före detta Röda Korset där de sålde ut exakt allt för nästan ingenting då huset behövde tömmas. Jag fick allt detta för blyga 195 kr. Mest nöjd är jag nog med handväskan och de många skira blusarna i 70-tals form.Som denna, spetsar och broderier gör mig alltid svag. Och extra svag när de bara kostar fem kronor styck.

Hur går eran fyndsommar? Har ni hittat något fint att dela med er av? 

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Återbruk, Broderi, Detaljer, Fantasy, Feminism, Hemma hos mig, Inköp, Inredning, Klassiker, Kvinnor, Loppisfynd, Norrland, Om Mig, Porslin, Science Fiction, Seriealbum, Skräck, Vinyler. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skåpfynd, bokfynd och loppisfynd.

  1. Lena skriver:

    Wow så många fina fynd.

Kommentera

