En norrländsk stugas ansiktslyft.

Ni kanske minns att jag var uppe i Norrland för några veckor sedan och tapetserade om ett av rummen i min stuga? Planen var ju att när jag nu åkte upp igen så skulle jag göra klart resten av stugan. Och i går kväll, när den sista möbeln färg hade torkat, var jag äntligen klar. Jag hade tänkt visa före efter bilder på möbler jag målat/klätt om, men eftersom det gått så ilande fort från sak till sak har jag oftast glömt bort fota innan men vi tittar på slutresultatet i alla fall. Dörren målade jag om i en ljust blå färg då mina föräldrar hade en burk av det stående sen de målat om inne i stora huset. Och några krokar skänkte min moster mig så att jag kunde hänga upp lusekoftor och Kånkens.
Jag bestämde mig för att flytta in sängen i det lilla rummet, då jag egentligen aldrig har gillat att titta på tv i sängen, och speciellt inte ha folk sittande i sängen om de är på besök. Täcket är nytt och fyndat på loppis för 30 kr, efter en tvätt och torkning i solskenet blev det hur fint som helst. Sängaveln är dock den samma som innan men jag hängde ännu ett täcke över för att dölja och hoppas hitta någon finare vid tillfälle.På loppisen där jag köpte täcket hittade jag också en nätt skivspelare med radio för ynka 50 kronor vilket verkligen känns som ett kap då den dels fungerar strålande , och jag dessutom stod inne på Urban Outfitters precis innan jag åkte och övervägde att köpa med mig en upp men den kostade 1450 och jag kunde inte riktigt med det. (Dessutom hittade jag mina två favoritskivor med Fleetwood Mac för en femma styck, och har fått tag på en grön Prippsback att förvara i, så allt är happy times!) Tapeten blev inte den fina från Boråstapeter, utan istället denna havsgröna med ljusa blomrankor som knappt syns här. Men jag hittade två rullar för tio kronor styck på loppis och kunde inte validera ett köp av något som kostade 500 kr rullen istället då. De övriga väggarna målade jag i en färg som jag bröt efter tapeten för att den skulle matcha exakt, och det hela blev genast betydligt billigare.
Soffan är en gammal Svenskt Tenn klädd sak som mamma köpt på Blocket för massor av år sedan. Dock ganska sliten och lite liten, så den stod övergiven i ett förråd och väntade på räddning. Jag tänker att det kanske går att klä om just där man sitter, där det är slitet, om en hittar samma tyg någon gång. Men annars är den ju fin som snus ändå. Soffbordet stod också övergivet, flagnande och med färgfläckar så det har skrapats och målats om. Om jag orkar och hinner tänker jag polera upp krombenen innan jag åker hem också, men annars är det ju också fint ändå.Skrivbordet var tidigare i nästan samma gröna färg som väggarna är nu, men lite flagnit och slitet. Så jag blandade ihop lite färger jag hittade för att få en glad gul färg och målade ett par lager. Nu vill jag bara hitta fina handtag till lådorna för jag tog bort de klumpiga som fanns där innan. Både elorgeln och skolplanchen är arvegods från mormor och trivs här. Stolen var tidigare slitet gul och klädd i ett rödvitrandigt tyg, så jag målade den pianolacksvart och klädde med en spillbit av Stig Lindbergs Lustgården-tyg.
Hyllan har jag fått av min moster för ett år sedan, men den har inte blivit använd på säkert 15, så även den var sliten och flagnade. Den är byggd efter en hylla som syns i en Carl Larsson tavla men med ett extra hyllplan. Egentligen hade jag velat behålla den gröna färgen den hade innan men den fick bli samma blå som dörren i brist på annan färg. Det var hela stugan. Imorgon tittar vi närmare på mindre loppisfynd tycker jag!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Hemma hos mig, Inredning, Norrland. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En norrländsk stugas ansiktslyft.

  1. vad fint! så mycket du har fixat. mysigt med liten stuga.

Kommentera

