”Förr eller senare sammanstrålar allt i mat.”

 Jag skulle ju visa mitt hem idag, så här börjar vi. En solig eftermiddag i mitt kök. Enligt kontraktet räknas det till kokvrå, men fyra personer får plats att äta och det går att laga flera rätter på samma gång. Allt jag kräver av ett kök. Och Reda-hyllan gjorde att jag alls tackade ja till lägenheten.
 Det mesta jag tycker om finns i köket. Som min Muminmugg-samling, en matberedare och grytunderlägg i formen av en svan. Det kommer aldrig vara minimalistiskt hemma hos mig och för närvarande har jag koppköpstopp.  Jag gillar färg, och speciellt i kök tycker jag att det ska vara mycket färg.
Det mesta i köket är loppisfynd. Men affischen ”Für Neil” köpte jag ny från Mokkasin. Han ser så snäll ut att alla fel en gör i köket direkt är förlåtna.På kylskåpet huserar några av favoritkvinnsen, som Tove Jansson, Frida Kahlo och Katarina Taikon. Magneterna köpte jag på Moderna Museet för några år sedan och de föreställer kända konstnärers signaturer.
I fönstret försöker jag få till en oas av olika tomatplantor, pelargoner och kryddplantor.
Blombordet är ett loppisfynd, och vintertid är det fyllt av kryddor och örter i pyrexglasen. Bland kokböckerna försöker jag hålla det så stramt jag kan men Lotta Lundgrens böcker kommer alltid ha ett hem hos mig. Detta extra köksskåp med en ytterligare Reda-hylla hittade jag på loppis och kånkade hem på cykel i spöregn, men det var det så himla värt när det bara kostade 75 kr!
Där inne förvarar jag finporslin och champagnekupor, men de åker fram oavsett om det är vardag eller fest.Solen öser in från lunchtid till solnedgång och här dricker jag trekaffe och försöker få någon ordning på saker och ting.
Skafferi är också något jag älskar. En gång i tiden var detta ett ordentligt skafferi men sen hyllades det om till städskåp. Personligen har jag betydligt mer lycka av att ställa all min mat i fina burkar i ett stort skåp, än att förvara dammsugaren i köket. Så jag gjorde det till skafferi igen.

Så, det var mitt pyttelilla kök. Nästa gång tittar vi på vardagsrummet istället!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Hemma hos mig, Inredning, Köket, Kokböcker. Bokmärk permalänken.

En kommentar till ”Förr eller senare sammanstrålar allt i mat.”

  1. Ping: Lägenhetstankar. | Rastlösheten

Kommentera

