Vi ligger tysta i en krater, ler. När vi ser vår samtid brinna ner.

Okej. Så sen sist då. Vad har jag ägnat min tid åt, förutom två dagars flykt till Norrland. Jag har jobbat. Och ölat. Besökt Trädgården ett par gånger och som vanligt lova mig att inte gå dit igen. Jag har både prisat och hatat värmen. Jag har fyllt 26 och firat. Jag har blivit vegan. Jag har varit med min bästa vän Ida. Det har varit midsommar, Valborg, kärlek och uppror, konungens födelsedag och ett prinsbröllop. Jag har fallit och rest mig upp igen. Vi kan ju kika på det som finns bevarat i mobilen, så vänder vi blad och börjar om på nytt sen.

Här erbjudes bakgrundsmusik. Jonathan Richman and the Modern Lovers – Egyptian Reggae. Det svängigaste i livet just nu.

  
En kväll var skymningen i Norrtälje olidlig. Och i samband med Sigur Rós gjorde den ont att titta på.Jag fann denna drömklänning för hundra kronor på loppis. Visserligen för stor och kanske inte jätteanvändbar. Men hundra kronor!!! Det hade jag kunnat betala för de broderade rosorna bara.
En annan loppisklänka med rosor. Denna dindrlaktiga dröm ska jag varsamt  sy om då jag inte gillar när midjan är för högt upp. Men mönstret!
Det blev sol och mitt hår börjar bli ljust.  Allt godis i världen verkade tas ifrån mig i och med veganismen. Dessa ljuvliga nappar har dock varken gelatin eller E120 i sig så lyckan var total!
Jag firade hittandet av en stavmixer i mina föräldrars köksskåp med att göra en slät tomatsoppa. Sen dess mixar jag var och varannan dag.Till midsommar försökte jag mig på att göra maränger på kikärtsspad. Det gick så himla bra! Om vi bortser från hur fula de är här. Skyller på dålig sprits i kombination med dåligt tålamod.
När jag loppisfyndade dagen innan midsommar hittade jag dessa gulliga för en krona stycket. Älskar gamla foton.  Sen kan jag ha gjort en oproportionerlig vegansk midsommarbuffé till min och Idas tvåmannalunch, men gott blev det i alla fall. Vattenmelonen är obsobsobs marinerad i vodka och fungerade istället för nubbe. Godare men det är himla lätt att bli jättejättefull.10988910_10153273817921928_429116836454014407_nFörst var Ida och jag så här raffiga.

Men sen lämnade Ida tillbaka min ölhävarklänning med tillhörande blus och då jag blev så taggad av återseendet fick den följa med ut i midsommarnatten. (Läs -dagen, på grund av tidigare nämnd vattenmelon hade jag skickat hem mig själv redan vid elva. Utan en enda blomma under kudden somnade jag innan klockan var tolv.)  Sen kom denna bibel med posten och hur många böcker som helst har kryssats för av längt att få läsa. Tillexempel Rainbow Rowells nya på svenska. Har fortfarande sorg över att Fangirl tog slut.
Denna längtar jag också ohemult efter. Jag hittade ett udda Mon Amie-fat på loppis för en femma och kunde para ihop med en udda kopp. Hejja!
Ida och jag var på som sagt på Trädgården ett par gånger. Fotoautomaten var höjdpunkten. Bilderna blev vi av med samma kväll.Jag fick magisk vegansk mat på restaurang fastän det inte ens fanns på menyn.
Jag prövade att baka veganska vaniljbullar. De blev så himla goda. Använde mandelmjöl till deg och pensling och tog mjölkfritt margarin istället för smör. Detta var lite eldprovet av veganlivet. Hade dessa blivit misslyckade kanske jag inte hade fortsatt vegana.  Det har blivit så varmt att korts är gångbart även kvällstid. Dock är alla mina på gränsen till för små/för korta, alternativt har jag blivit äldre och bryr mig. Oavsett har jag bestämt mig för att återgå till att inte bry mig.
En sen kväll på väg hem var dimman fantastisk. Jag var i Hagaparken och såg både kopparslott och denna fina ingång, men ingen Victoria. </3
Pettson och jag hänger med varandra varje dag på kontoret.   Jag har varit en del på Kåken. Passade på att lära mig skriva ”blood” med  händerna precis innan jag var där sist.
Det blev till och med bikini+bok+balkongväder tillslut.  Och badväder! Det var kallt, men jag badade i alla fall!
Sen blev det även lasagne-med-vegansk-färskost-istället-för-bechamel-dags. Supergott!Och igår var en jävla pissdag. Bussar som inte kom, var försenade, trafikköker, utelåst från jobbet, utelåst hemifrån, låssmeder som var fast i köer, brände mig på spisen när jag väl kom in OSVOSVOSV! Hatade allt igår.
Idag är det bättre, jag har fyndat en Kay Bojesen soldat för ynka 50 kr och bussarna var i tid. Så vi lämnar det här. Lite på topp.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Hemma hos mig, Inköp, Inredning, Loppisfynd, Ungdom. Bokmärk permalänken.

Kommentera

