Monthly Makers: Broderad tröja

Jag hade egentligen tänkt vara med i Monthly Makers denna månad men hann inte färdigt. Monthly Makers är ett projekt som går ut på att göra 2015 till ett kreativare år med olika teman varje månad, drivet av tolv bloggare. Februaris höll Annica i temat återbruk men jag hann som sagt inte klart med det jag höll på med, en broderad väggbonad. Så därför lägger jag istället upp detta nu, ett par dagar senare, då det här visserligen handlar om ett återbruk jag gjorde i december, men även detta är ett broderi.

IMG_6349Jag hittade en mjuk ylletröja på loppis för tio kronor, v-ringad och händelselös. Så, egentligen alldeles för sent på kvällen, bestämde jag mig för att brodera ett hjärta på den.

Då jag varken hade skrivare eller någon form av analog förlaga var jag helt enkelt tvungen att rita en själv.

IMG_6350Så medan jag såg på American Horror Story gjorde jag mitt bästa för att rita ett korrekt, anatomiskt hjärta. Det var otroligt svårt på fri hand. Men jag bildgooglade och suddade om vart annat och till slut blev jag relativt nöjd.

IMG_6351Eftersom vanligt papper är för styvt för att brodera igenom lade jag ett bakplåtspapper på min illustration och ritade av konturerna. Detta gör det också möjligt att fästa både hela papperet och tyget i en broderiring, vilket egentligen är två ringar varav den ena är spännbar och tyget fästs emellan dessa. Om illustrationen är mindre än ringen kan en dock först spänna fast bara tyget i ringen och sedan nåla dit ens mönster. Tyvärr har jag ingen bild på hur jag gjorde men jag hoppas att ni förstår.

Sedan var jag vaken alldeles för många timmar, tills jag hade broderat färdigt och petat bort varenda millimeter bakplåtspapper ur stygnen, tanken är alltså att man syr genom både papper och tyg när man broderar.

IMG_6364Morgonen därpå var jag synbart nyvaken men med en betydligt festligare tröja. Först var tanken att jag skulle fylla broderiet med andra röda nyanser men det blev inget av, tröjans tyg var för elastiskt för att hållas riktigt spänt vilket antagligen hade gett glipor i broderiet ändå om jag hade försökt.

IMG_7372Och här kom den till användning på Alla hjärtans dag med skjorta under. Trots att den inte blev som planerad är jag mycket nöjd ändå.

Kolla vad alla andra gjorde för fina saker i februari här. I mars skall jag verkligen ta mig för att vara med ordentligt, gör det ni med!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Återbruk, Broderi, DIY, Kläder, Sömnad och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Monthly Makers: Broderad tröja

  1. Maria skriver:

    Så fint. 🙂

  2. Alicia skriver:

    Men faaaan vad cool!!!! Alltså objektivt dödssnyggt! Är så himla feg när det kommer till att brodera på kläder. Vill verkligen göra det men får sån prestationsångest. Det här var superpeppande!

    Plus att jag inte tycker ens alster behöver vara färdigställt för att få vara med i Monthly Makers. Det är väl skitbra om något tema kan inspirera en till ett större projekt än vad man får klart på en månad! Skicka in det halvfärdiga resultatet nästa gång vetja 🙂

    • crankoral skriver:

      Åh vad roligt att du tycker det!!! ❤ Jag förstår precis vad du menar, men nu efter jag gjort denna, som var en tröja som jag aldrig skulle ha använt annars och enbart köpte, för ynka tio kronor, för att brodera på, så känner jag mer mod. Annars har jag dock gått loss en del med textilfärg på jeansjackor och så, inte samma feeling som broderi men heller inte samma krav om perfektion.

      Ah, bra tänk helt klart! Nu har jag dock redan börjat härja med månadens tema ikväll, så borde hinna klart tycker jag 🙂

  3. Ping: Fredagspepp: Valentin edition. | Rastlösheten

Kommentera

