Vilka kommer till bokmässan?

Förra året åkte jag för första gången till bokmässan, detta mycket tack vare av att det ingick i kursen i Förlagskunskap som jag läste då. Jag och min klasskamrat My slog på stort, köpte seminarekort och gjorde vårt bästa för att hinna med allt i dagarna tre. Vi såg med fangirlsglittrandeögon på den ena barnbokslegenden efter den andra och jag höll på att få en hjärtattack av ren hype när Lennart Hellsing signerade Daniel Doppsko till mig. 

Beslutet har just fattats att jag skall åka även i år, önskan fanns alltid där men huruvida det skulle bli av var lite oklart. Men det blir jag och min mamma som åker och vi kommer spendera lördagen på själva mässan, så nu försöker jag febrilt se över vad som händer då. Antagligen köper jag inget seminariekort, helt enkelt för att mamma inte vill gå på samma typ av seminarier som jag vill. Och det är ju ingen idé i så fall. 

The Big Book of Words and Pictures - Muiscal InstrumentsMen jag har kikat på programmet och dessa saker är jag helt klart sugen på att se och göra. Vissa av tipsen kräver trots allt seminarekort, men i de fallen var de helt enkelt för spännande för att inte ta upp.

Som Flickbilden i fantasy, vilket verkar sjukt intressant. Någonting med Stina Wirsén är jag sugen på, kanske detta eller detta. Eller detta, om jag känner mig pysslig. Det står inget utförligt om detta, men programtiteln Unga vuxna: kategorin som krymper sin upphovsman eller befriar litteraturen verkar helt klart besöksvärt. Köper jag seminarekort kommer jag sitta längst fram på detta samtal mellan Sven Nordqvist och Jujja Wieslander. Även om jag redan läst så mycket om Sandra Beijers bok, och boken också såklart, så kanske det inte är tillräckligt ändå. 12.00 intervjuas hon av Tara Moshizi. Sen kan man träffa Boel <3! Ole Könnecke har jag inte läst något av ännu, men han tecknar onekligen fint, se bild, och här har jag tillfälle att få en teckning av honom, jag tänker inte tacka nej. Detta skulle kunna vara något, om inte annat är ju både Ulf och Janina supergulliga. Mariona Cabassa gör onekligen fantastiska illustrationer och denna workshop tror jag att både mamma och jag skulle tycka om. Sven signerar, Clara köper Agaton Öman och Alfabetet och får den signerad, check! Samtal om dystopier och samhällskritik är aldrig fel. Kestutis Kasparavicius målar också som en dröm, så jag vill workshoppa! Drömseminatriumet mellan Ebba Witt-Brattström och Philip Tier blir ett måste för alla med seminarekort, men vi andra får nöja oss med Vem ska trösta Tove Janssonvilket verkligen inte är så illa det heller. 

Hade jag stannat till söndagen hade jag allra helst sett detta, Jakob i mitt hjärta ni vet. Men jag hoppas att det kanske finns något undangömt illustrerat ex av någon av hans böcker, någonstans på hela bokmässan att få tag på. 

Har jag missar något för lördagen, som jag helt enkelt inte får missa? Vad ser ni mest fram emot att se?

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Bilder, Bilderböcker, Bokmässan, Författare, Illustrationer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

