Historiska romaner och kostymdramer.

18Jag tycker att kostymdramer kan vara något av det mest betryggande som finns, det är fantastiska kostymer och miljöer. Och en själv slipper korsetterna eller gördlarna när hjärtat brister. Jag brukar riktigt gotta mig i dem när jag är stressad eller ledsen, för att de är som sagt estetiskt tilltalande, men på samma gång kan jag påminnas om att jag i alla fall inte behöver bli bortgift, eller styra ett land, eller bli halshuggen för den ena eller andra befängda anledningen efter den andra. Allt jag behöver just i den stunden är kanske att skriva en uppsats eller klara av ett krossat hjärta. Hur som helst.

Jag tror jag har sett de flesta, Amadeus, Marie Antoinette, The Dutchess, Young Victoria,  samtliga Jane Austen, de olika serierna som Call the midwife, The Paradise, Mr Selfridge, Downton Abbey och så vidare. Men de är ju redan sedda nu.

Och jag började tänka på historiska romaner, som blir böckernas motsvarighet. De läser jag sällan, men när jag väl läser dem tycker jag oftast väldigt mycket om dem. Och i brist på härliga kostymdramer med frasiga kjolar, för visst har jag sett de flesta?, tänkte jag läsa något historiskt istället.

Men jag vet inte riktigt var jag ska börja? Jag tänker mig att de skall vara realistiska, för historisk fantasy läser jag ju relativt ofta som det är ändå. Har ni några tips? Jag tar tacksam emot alla, även om det skulle visa sig att ni har tips på filmer eller serier ni tror gått mig förbi!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Film, Historiska romaner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Historiska romaner och kostymdramer.

  1. Josefin skriver:

    Hustrur och döttrar av Elizabet Gaskell kanske kan vara nåt?

Kommentera

