Mitt lättade samvete

mitt-daliga-samvete

Titel: Mitt dåliga samvete

Författare: Stina Hjelm

Förlag: Kolik förlag

Utgivningsår: 2014

Sidantal: 204

Recensions-ex: Nej

Betyg: 5/5

Mitt dåliga samvete är en seriedagbok över ett liv och kärleksliv i Malmö under 2000-talen. De senaste årens skönlitterära självbiografier får nu sällskap av en serieroman utan blygsel och vi möter Stina som är som tjejer i allmänhet i ett Malmö som är som Mellanöstern möter Småland.

Här skildras allmänmänskliga vardagshändelser, som hur det blir när man inte får tvättid och hur man tar hand om sina skadedjur hemma. Men också djupt personliga reflektioner kring vår samtid, om när man blir singel efter många år som par och hur pinsamt är det att fisa ett nytt ragg i ansiktet när man har sex.

Jag är en bakåtsträvande människa, jag skaffar sällan nya husgudar och de flesta jag avgudar är tyvärr manliga musiker/band som släppte sina första plattor runt 2000. Men Lotta Lundgren lyckades knipa en plats på altartavlan genom Historieätarna och sedan för alltid säkra den genom sina två kokböcker. Stina Hjelm lyckades vinna över mig på max två eller tre uppslag i Mitt dåliga samvete. 

IMG_4088.JPG

Var enda sida är en perfekt mix av ”precis sådär är det!” och ”herregud, tack och lov – det är inte bara jag som känner/gör/varit med om/tänker sådär”. Visst finns det många saker som inte är 100% som jag, men själv känslorna är exakta, från hjärtekrossen till hetsen till att köpa tillbaka sin bardom på vinyl för att döva något.

IMG_4083.JPG

IMG_4085.JPG

Allting är så självklart, så ocensurerat och så öppenhjärtigt och ärligt att det inte går att låta bli att ta denna definitiva pärla till sig. Hade jag haft en yngre syster eller liknande hade jag låtit denna bok förklara allt det jag själv inte kunnat med att säga. Jag har redan läst den massor av gånger, rekommenderat den till i princip alla jag känner och överväger att brodera någon av bilderna som väggbonad för de säger mer om mig än vad någon av de kristna sekelskiftes varianterna någonsin kommer göra.

IMG_4087.JPG

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Favoriter, Kärlek, Recensioner 2014, Serietidning, Teckningar, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

