Drömmorgon.

20140409-191934.jpg
Jag vet att detta är en bokblogg, men trots det kan jag ju ibland rapportera om annat jag är med om. Speciellt när det är bra saker som detta. Som i morse. Då hade jag möjligheten att besöka UnderbaraClaras drömmorgon på Saltå kvarn-butiken på Söder. (Att detta innebar en hiskeligt tidig morgon där jag klev upp klockan fem kan vi låta bli att låtsas om)

20140409-192357.jpg
Inne på butiken var det fantastiskt färgglatt och en härlig kontrast från det snöande Norrtälje jag lämnat bakom mig. Jag smög runt spanade på förpackningsporr och gladdes åt hur stort sortiment Saltå har, min Ica-butik har lite gryn och krossade tomater av allt detta.
Clara skulle ha ett samtal med Emelie Hansson från Naturskyddsföreningen om ekologisk mat, närodlad mat sådana viktiga saker.

20140409-192955.jpg
Jag högg till mig gofrukost och satte mig till rätta.

20140409-193053.jpg
Samtalet var givetvis mycket givande, bara fördelar med ekologisk mat. Men det är också lätt för mig som enmannafamilj att resonera på det viset. Finns inte en vara ekologisk så avstår jag oftast helt (förutom när det kommer till karameller, det måste jag erkänna, men det finns ett rent sorgligt utbud ekogodis här – med andra ord inget alls), och varken man eller barn blir besvikna på mig.
Dessutom är jag, tack och lov antagligen, relativt liten i maten så att köpa ekologiskt blir ingen direkt ekonomisk börda för mig. dock berättade Emelie att vi nu för tiden ändå lägger knappt 12% av månadsbudgeten på mat, där det för några decennier sedan istället handlade om ca 40%, på grund av att matpriserna inte höjts i samma takt som andra varor. Knappt alls till och med.
Det var verkligen en inspirerande frukost. Jag har sedan tidigare en av Saltås kokböcker, som, förutom att vara fantastiskt tjusig, så finns där även utförliga surdegsrecept och recept på makalöst gods curder, och, om än krångliga, mycket goda wienerbröd.

Här kan ni se samtalet om ni är intresserade.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Event, Kokböcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

