Novellerna som får hjärtat att banka.

Eftersom årets Nobelpristagare främst skriver noveller så pratas det en del om denna form just nu. Själv har jag inte läst något av Alice Munro, men jag tänkte ändå prata lite om mina favoritnovellsamlingar.

DSC03597

DSC03598

Först ut har vi Det osynliga barnet av Tove Jansson. Det jag älskar mest med denna samling är att man får utforska dalen ur andras perspektiv, inte bara muminfamiljens. Sådana som annars bara är i periferin, om ens det, får plötsligt kliva fram och berätta sin historia. Visserligen finns familjen där, i ett par historier men det är inte de noveller som är bäst tycker jag. Filifjonkans dödsrädsla i ’Filifjonkan som trodde på katastrofer’, och den underbara novellen ’Hemulen som älskade tystnad’ är mina absoluta favoriter.

DSC03599

DSC03600

DSC03601

DSC03602

Sedan kommer Tage Danielssons Sagor för barn över 18 år, som är fullständigt genialisk och en av de roligaste böckerna jag vet. I vissa av utgåvorna finns ’Sagan om Karl-Bertils Jonssons julafton’ med men den var inte med från början. Första gången jag kom över denna var när vi var på klassresa i högstadiet och min lärare läste högt ur Paket där de flesta av Tages genialiteter är med, och han läste Sagan om Romeo och Julia högt med röster. Dock är ’Sagan om busschaffören som tänkte va fan’ min stora favorit här, som inte kan läsas för många gånger. Helst skulle jag vilja se även den gjord som film av Per Åhlin. Men även ’Sagan om Jonne och Nicke’ är fantastisk. Och att boken tillägnas kungen.

DSC03603DSC03605DSC03606 Sen kommer Dan Rhodes mästerverk Skeppsbrott. 101 historier, alla skrivna på 101 ord. Åtminstone på engelska, jag har inte tagit mig för att räkna på svenska. Men de är så finurliga, och hemska, och underbara, jag har vikt nästan vartenda hörn för att markera favoriter. Alla borde läsa denna bok, den skulle vara en ypperlig en-novell-per-dag-bok, om man någonsin skulle kunna hejda sig från att läsa mer än en.

DSC03608DSC03609DSC03610Sist ut är mitt livs kärlek, Ray Bradbury och hans hjärtkramande, andnödsfantastiska The golden apples of the sun. Även The illustrated man är en av mina favoritböcker, men vi pratar om de gyllene äpplena idag. Den är fylld av noveller som är så vackra att man tror att man ska sprängas när man läser dem. Som den fyra sidor långa ’I see you never’ som fick mig att gråta en hel bussresa. Eller den vådliga ’A sound of thunder’. Här däremot orkar man inte läsa mer än ett par åt gången, det är helt enkelt för mycket fint att ta in på en och samma gång, man blir alldeles svag av allt det fina.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Bilderböcker, Detaljer, Dystopi, Fantasy, Favoriter, Författare, Kärlek, Klassiker, Noveller, Sagor, Science Fiction. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Novellerna som får hjärtat att banka.

  1. Lena skriver:

    Alltid roligt att få tips om noveller att läsa!

  2. Emma skriver:

    Tove Jansson är ju lagom för mig som ovan novelläsare! Den ska jag leta fram på jobbet.

    • crankoral skriver:

      Oh fast man får inte förminska Tove, det kanske må vara enkelt och rakt språk men det är helt klart komplexa historier, med djup och filosofiska funderingar. Däremot tycker jag verkligen du ska läsa den ändå! Helt ljuvlig!

  3. Simon skriver:

    Hoppades på en Bradbury-bok när jag såg att du skulle lista bra novellsamlingar 🙂 Jag glömmer ibland bort honom men så råkar jag ramla över en novell av honom (senast var det en manga med serieversioner av några av hans noveller) och så kommer jag ihåg hur fruktansvärt bra han är igen. Jag blev också väldigt imponerad av Kelly Link när jag läste några av hennes samlingar nyligen. Ruggigt bra/kusligt/oroväckande!

    Att Munro fick Nobelpriset var roligt; fler noveller av fler författare tack. Jag har bara läst en av hennes böcker men den var också mycket bra.

    Jag tror att min kärlek till noveller kommer från alla sf-noveller jag läste som liten. ”Det hände i morgon”-antologierna slukade jag på biblioteket. Det känns som om sf passar utmärkt just för noveller, speciellt den lite mer gammeldags typen av sf som nästan helt drivs av idéer (känslor, relationer mm saknas så gott som helt, med enstaka undantag som just Bradbury).

  4. Amanda (Pandan) skriver:

    Åh vad mysigt det verkar med noveller! Jag har aldrig riktigt varit något fan av just det berättarformatet, men nu tror jag nog att jag ska plocka upp ett exemplar av Tove Janssons och Ray Bradburys samlingar! 🙂

  5. Anna skriver:

    Fantastiskt att hitta din blogg med så mycket bra böcker och fina bilder! Vi har många favoriter gemensamma, kul. Hittade hit när jag letade efter fakta om ”De hundra och en hundarna” men fann som sagt mycket mer. Här finns några av mina boktexter, om du vill läsa.

Kommentera

