De 47 böckerna som inte räknas.

trollbunden-hft-1-sagan-om-isfolket

Häromveckan följde jag med Kalle till Göteborg. Han har en skruttig bil utan stereo och värme. Så filt och böcker var det som stod på packlistan för min del, och matsäck såklart. Klockan halv fem på morgonen kunde jag inte bestämma mig riktigt för vilken av mina böcker jag faktiskt skulle ta med mig. Så i rask fart packade jag ned de två första delarna av Sagan om Isfolket.

Nu, cirka en vecka senare, har jag läst fram till del nio. Och det är trevlig omläsning. Jag gillar att återbesöka Gråstensholm och Lindallén och förtvivlar när någon av favoriterna dör. Läsandet innan dessa böcker har gått lite segt men nu är jag verkligen i farten igen och tror att de 47 delarna strax är utlästa. Hade jag haft ett mål att läsa 100 böcker år 2013 skulle hälften snart vara avklarat. Men.

Av någon anledning gills dessa böcker inte för mig. Jag har ingen som helst plan på att recensera dessa böcker. På sin höjd kanske skriva något övergripande när alla är utlästa. Men vem försöker jag lura, att skriva en enda recension om 47 böcker kommer knappast göra en enda av de böckerna rättvisa. Men det är som om dessa böcker inte gills, att de timmar jag spenderar med dem, hur mycket jag än trivs eller inte, inte riktigt räknas till läsning. Det kanske är mer som att slött se en tv-serie. Fast ändå inte, jag är betydligt mer engagerad här. Bryr mig om karaktärerna och förfäras, gläds åt att jag glömt många av intrigerna och så vidare.

Jag undrar ändå vad är det som får mig att tycka att de inte gills, att de inte är ”värdiga”, eller att de inte behövs skrivas om. Har ni några böcker som ni helt sonika räknar bort eller tänker att ”Njä den hör nog inte hemma på bloggen ändå?”

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Fantasy, Funderingar, Magi. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till De 47 böckerna som inte räknas.

  1. Eli skriver:

    Jag brukar läsa om Harry Potter då och då (eller lyssna om). Ibland skriver jag om de på bloggen, ibland inte. Men det är nog mest för att jag redan har skrivit så mycket om dem. Inte räknar jag nog med dem i min årsstatistik, heller.

    • crankoral skriver:

      Ja men Harry Potter har ju en annan status också, de är så självklara och älskade så man går ju tillbaka till dem gång på gång. Sagan om Isfolket är snarare lite tabu att läsa. Får se hur jag kommer göra med detta.

  2. Lena skriver:

    Svårt att veta hur man skall göra i ett sådant fall. Dessa är böcker som lästs och älskats av många. Jag själv har däremot aldrig läst dem, men funderat på det många gånger.

    • crankoral skriver:

      Ja, jag får verkligen klura på detta. Men jag bestämmer mig nog först när jag läst ut alla. Prova att läsa första i alla fall, det gjorde jag. Sedan blev det ett evigt letande på loppisar för att få ihop alla delar.

  3. Bibliophilia skriver:

    Jag känner precis likadant. Jag har läst om de här böckerna flera gånger, men skulle aldrig kunna tänka mig att recensera dem. Precis som en amerikansk sitcom är de perfekta som avslappnande läsning, när man vill låta hjärnan vila lite.

    • crankoral skriver:

      Ja jag tänker mig de lite som ungefär likvärdiga med att se The Love Boat när det begav sig, eller kanske Dallas. Recension av alla kommer inte bli av men antagligen någon form av reflektion, kan ju vara intressant att se hur folk ser tillbaka till dessa böcker i förhållande till den nya romance trenden.

  4. Jag kan bara hålla med 🙂 Av någon anledning räknas liksom inte Harry Potter och Sagan om Isfolket. Jag har däremot funderat på att faktiskt läsa om SoI och recensera dem eftersom det var några år sedan jag läste och läste om dem.

    • crankoral skriver:

      Nej jag förstår inte varför jag tänker så heller. Men efter den stora genomläsningen, avslutade just nummer 20, skall jag försöka göra någon recension/analys av det hela!

Kommentera

