“Sometimes you gotta bust apart to get yourself put back together.”

Titel: I dödsskuggans land

Författare: Alden Bell

Förlag: Mix förlag

Utgivningsår: 2012

Sidantal: 252

Recensions-ex: Ja

Betyg: 4/5

I en värld av zombier gäller det att överleva – eller dö på riktigt. 

Gud är en skämtare. Temple vet. Hon vet eftersom det fortfarande finns superfina mirakel att uppleva, här på vårt förödda klot.

Så inleds I dödsskuggans land, en bok som är lika vacker och underbar som den är otäck. Temple är en huvudperson att ta till sitt hjärta, och hennes öde gör läsaren andlös. I en värld fylld av zombier är varje dag en kamp för att överleva – eller få dö på riktigt.

Denna bok var inte riktigt vad jag trodde att den skulle bli. Under den första eller andra sidan fanns det något form av slang, just nu minns jag inte vad, men det började krypa i mig och jag tänkte att det här kommer aldrig att gå vägen, det här kommer jag inte tycka om. Och det vore ju sorgligt, för jag hade hört så mycket bra om den.

Men jag fortsatte i alla fall läsa den, och helt plötsligt var den slut. Och den hade varit fantastisk på alla sätt och vis. Den är fascinerande och spännande och har ett oväntat djup. Språket håller faktiskt en bra nivå i boken och det blir inte mycket till slang efter det första att störa sig på. Karaktärerna känns verkliga och kan överraska och är mångsidiga. Det enda jag egentligen känner mig benägen att klaga på är att den skulle gärna fått vara i alla fall kanske hundra sidor till, just nu blev det för mycket ”roadtrip”, även om begreppet kanske klingar lite fel i just detta sammanhang. Men läs den, den är hemsk och fin på samma gång.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Recensioner 2012, Skräck, Ungdom, Zombier. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till “Sometimes you gotta bust apart to get yourself put back together.”

  1. Maria skriver:

    Väldigt nyfiken på den här, jag ska hugga den när den komma in på jobbet nästa gång. 🙂

  2. Ping: Gott nytt 2013. | thecuriouscaseofthebooks

Kommentera

