Kolor, jazz och bakverk.

Titel: Pärlans konfektyrer, kolor, jazz och bakverk.

Författare: Klara Ejermyr, Miriam Parkman, Isabella Wong, Lisa Ericson, Sandra Abi-Khalil

Förlag: Natur och Kultur

Sidantal: 95

Utgivningsår: 2012

Recensions-ex: Ja

Betyg: 5/5

En fäbless för 30- och 40-talets elegans och ett brinnande intresse för vackra, välgjorda sötsaker är melodin för Pärlans Konfektyr. Kopparkastruller fyllda med färsk ekologisk grädde, äkta smör, socker och glykos går här varma från morgon till kväll och de oemotståndliga kolorna tjusar både gammal och ung. Nu delar pärlorna med sig av hemligheterna bakom de populära kolorna samt bortglömda bakverk och desserter från 1900-talets svängigaste årtionden. Därtill bjuds det på såväl frisyr- som musiktips för att försätta dig i den omtalade stämning som har blivit Pärlans signum.

Detta känns som den perfekta boken att recensera en fredag när folk börjar komma hem från jobbet och skall göra helg. Jag fullkomligt älskar den och den kommer passa så ypperligt i mitt nya kök. Väldigt lätt förstådd är den också, och jag önskar verkligen att jag hade haft den första gången jag skulle ta mig an det där med att koka kola, vi minns väl alla när jag skvätte ned handen och magen och knappt kunde blogga på en vecka? Alltså, koka INTE kola i bara magtröja och småbyxor, jag kan faktiskt inte förstå hur jag kunde tänka så dumt, jag som är så livrädd för varma saker. Jag har fortfarande ett ärr på magen som kan övertyga er.

Men tillbaka till boken, den inleds med ett fint och lättöverskådligt grundrecept på kola, eller egentligen är det en genomgång av manicker och råvaror först, men i början kommer i alla fall det där fina receptet. Och det hade egentligen räckt med bara det, men sedan följer en oas av variationer och smaker, något för alla verkligen. Och det är verkligen en ypperlig gå bort på julsoaré present att ha med sig, hemmagjord kola. I smörpapper helst. Och olika bakverk, frisyr förslag och allmänt trevliga saker döljs även de innanför dessa tygbeklädda pärmar.

Bilderna andas nostalgi och man kan nästan känna lukten av hemtrevlighet men det blir aldrig murrigt och allt för gammaldags utan håller sig hela tiden hur ska vi säga, i tiden med blickar bakåt? Inga förlagda mått som ingen kan tyda härjar här utan det är uppfräschat men ändå gediget. Precis som de bästa godisböckerna skall vara. Nämnde jag förresten att kafferepsetik även är med i slutet? En synnerligen perfekt julklapp till sig själv alltså. Den 24 november är det dessutom provsmakning av deras godsaker, här kan ni läsa mer!

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Kokböcker, Recensioner 2012. Bokmärk permalänken.

Kommentera

