Bortglömd bokning.

Idag låg boken De bortglömda av Sara Bladel i brevlådan, den lyckades jag snärja till mig från Booked och det tackar vi för! Jag är ju verkligen inte den som läser deckare egentligen, men min nästa kurs (efter den helvetiska tentan i fantasy som jag håller på med nu) heter Detektivromanen 1850-1950 eller något sådant. Och sådana tycker jag ju om, det är bland annat Agatha Christie, Åke Holmberg och Sir Arthur Conan Doyle på kurlistan. Men jag kände att det kunde vara roligt att läsa något modernt i genren också, ge det hela ett försök i alla fall. Så det här ska bli spännande!

Edit!

Efter att ha läst insidans författarporträtt, börjar jag fundera på en sak, som egentligen inte specifikt har med enbart denna bok med denna bok att göra, men där går att läsa ”Sara Blaedel, född 1964, har arbetat som journalistik och redaktionschef på dansk tv, och är idag en av Danmarks största kvinnliga deckarförfattare.” Denna mening fick mig att undra på detta; varför slopade vi ordet författarinna när vi ändå så ofta skiljer på manliga och kvinnliga författare, och det skulle aldrig stå ”Stig Blaedel, född 1964, … en av Danmarks största manliga deckarförfattare.” En man som är deckarförfattare är just det, en av de största. Men kan en kvinnlig deckarförfattare inte bara få vara en av de största deckarförfattarna? Eller kvalar hon inte ens in till toppen på grund av sitt kön? Kalla det författarinna eller strunta i könsmarkörerna helt och hållet. Det blir i alla fall inte bättre på det där viset. Eller vi kanske ska börja med neutrala författarHe(n)? Det som stör mig kommer jag nu också på är att denna typ av text får mig ögonblickligen att utgå från att de kvinnliga (deckar)författarna är mindre än de manliga, även om de är en av de största. Samtidigt har jag ingen aning om huruvida det kanske istället är helt tvärt om, och jag tänker inte svänga mig mer termer som patriarkat och liknande, men det är ändå sorgligt att bara för att det står kvinnligt framför så får det mig att anta att det är mindre lönsamt/säljande/inte lika stort.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Booked, Deckare, I min brevlåda. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Bortglömd bokning.

  1. Carro skriver:

    Vad är det du pluggar för något? 🙂

  2. Alekzandra skriver:

    Har också tänkt på detta, och tyvärr förekommer det väldigt ofta att kvinnor beskrivs just som ”kvinnliga” inom en genre. Vet inte vad man ska göra åt det, men tycker det är bra att du tar upp det! Antar att det är vad man kan göra, hålla en öppen diskussion, få fler att tänka. Känns som få verkligen reagerar på problemet.

  3. Jag hade glömt bort din blogg ett litet litet tag, eller glömt bort att kolla den ofta snarare. Men nu har jag läst ikapp mig – alla inlägg jag har missat – och tänker aldrig glömma den igen, du är så bra! Älskar dina bokvideos också, själv ska jag snart börja med podcast tänkte jag. 🙂

  4. Marlene skriver:

    Haha… tog mej igentligen hit för att läsa vad du tyckte om boken. Men så fastnade jag totalt i ditt resonemang om kön och titlar…. Bra där!!! håller totalt med dej där.

  5. Helena skriver:

    Nu ser jag detta lite sent, men det var bra tankar angående könsmarkörerna. Ska föra det vidare inom förlaget!

Kommentera

