Keeping it in the family.

Lite försenad även denna vecka tar jag min an Lyrans tematrio, denna gång skall vi finna familjemedlemmar i boktitlarna.

Först ut är en gammal klassiker, som jag dessutom lyssnar på som ljudbok nu, Min morbror trollkarlen av C.S. Lewis, en hemskare morbror får man kanske leta efter, men en mycket bra godnattbok att somna till, speciellt om man redan läst den och det inte gör så mycket om man somnar utan att ha koll på var.

Pappa Pellerins dotter av Maria Gripe innehåller inte mindre än två familjemedlemmar i titeln. Jag läste den otroligt många gånger när jag var yngre, kunde nästan känna lukten av den där tvålen hon till sist kunde köpa, och teckningen hon ritade av sin pappa, med de mörka lockarna.

En annan pappa jag love boostat i år och dar är såklart Muminpappan, Pappan och havet tycker jag dock är obeskrivligt sorglig så jag väljer istället Muminpappans memoarer av Tove Jansson, där pappan är ung och äventyrlig och får hälsa på konungen. Inga ödsliga fyrtorn här inte!

 

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Enkäter, Fantasy, Klassiker. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Keeping it in the family.

  1. bokdivisionen skriver:

    Åh, Pappa Pellerin tänkte jag inte End på. Jag konsulterade bara mina läslistor och inte min faktiska bokhylla. Jag tyckte så mycket om den att den är en av sju böcker som jag inte förmått mig göra mig av med under årens lopp.

    • crankoral skriver:

      Den var fantastisk som jag minns den, dock är jag inte säker på om jag vågar läsa om den, även om Gripes böcker brukar klara sådant!

  2. Ela skriver:

    Å, Pappa Pellerins dotter! Även jag läste den om och om igen när jag var liten, den var såå bra. Läste om den som vuxen och blev helt förskräckt av hur barnen fick fara vind för våg och började gråta på alla ställen jag grät som barn. Sjukt sorglig och fin.

    • crankoral skriver:

      Hahaha jaa det var verkligen inte roligt för ungarna och jag minns att hon var rätt hård mot tvillingarna dessutom? Men fin är den i alla fall!

Kommentera

