Norrsken.

Denna veckas tematrio hos Lyran går ut på att lyfta fram tre nordiska författare eller böcker, givetvis då det är nordiskt tema på bokmässan. Som vanligt är det svårt att bara välja ut tre men till sist lyckades jag i alla fall.

Lennart Hellsing. Hela hans makalösa författarskap och han som person är otroligt beundransvärt. En av de största sorgerna med att inte få åka på årets bokmässa är att ännu en gång missa en chans att se honom.

Åsa Ericsdotter. Och kanske främst hennes Oskyld som jag har läst hur många gånger som helst och som är lika fantastisk vid varje omläsning. Se bara:

jag kommer alltid att älska dig det är exakt så jag säger jag kommer alltid att älska dig alltid alltid alltid tusen gånger och du vet det och det är därför du tror att du hatar mig mina ord ekar i dina rum i dina möbler i din kropp mellan dina ben och jag vet att du aldrig kan glömma mig jag vet att du en kvävande dag kommer att sakna mig

och inte våga återvända

Det var så otroligt stort att läsa Oskyld för första gången, som att inse att så här kan man också skriva. Och att hon bara var 18, eller var hon kanske 17?, när hon skrev var så oerhört. Alla borde läsa denna bok, eller någon av hennes efterföljande böcker, Kräklek tillexempel.

Johanna Nilsson. Vi kom väldigt bra överens en tid, Hon går genom tavlan ut ur bilden älskade jag, och Rebell med frusna fötter, De i utkanten älskade lika så. Men någonstans när hennesJag är leopardpojkens dotter kom så sviktade kärleken lite och jag kände ingen längtan efter hennes böcker längre. Antagligen börjar det dock bli dags att ge hennes senare romaner en ny chans nu.

Tråkigt nog blev det bara svenska författare för mig idag, det insåg jag inte först, men, det är ändå väldigt bra författare så det får förbli.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Citat, Enkäter, Författare och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Norrsken.

  1. Lena skriver:

    Jag har inte läst något av dessa författare. Läser mycket svenskt men för lite nordiskt i övrigt. Men även jag fick ihop ett inlägg idag.

    • crankoral skriver:

      Hellsing anser jag att man verkligen bör läsa, och hans produktion är så pass stor att det torde finnas något för alla bland hans verk!

  2. Lottens Bokblogg skriver:

    Har inte läst någon av dem faktiskt. Tack för tips!

  3. Två okända författare till! Heja, tack för bra tips!

Kommentera

