Böckernas räkenskap.

Idag vill Lyran att vi skall berätta om böcker med siffror i titeln, och efter en oväntat lång stund botaniserande i hyllorna lyckades jag tillslut hitta tre titlar.

J.R.R Tolkien – Sagan om de två tornen. Tyvärr har jag den gamla översättningen som jag inte alls är lika förtjust i som Erik Anderssons men det går ändå inte att förneka att det är en fantastisk bok.

A.A. Milne – Nu är vi sex. Detta är, om jag minns rätt, inte helt en Nalle Puh bok, även om både han och Christopher Robin är med. Oavsett minns jag den som mycket bra, Milne är ju alltid det.

Tusen och en natt. Jag älskar dessa sagor, och att de är så hemskt brutala ibland, jag har en barn utgåva från 80-talet någon gång som börjar såhär:

För länge, länge sedan bodde i Samarkand en kung, som hette Schahrirar. Det hände sig så, att hans maka gick bort från honom till Allahs rike. Då kände sig kungen så ensam, att han befallde sin storvisir att varje kväll sända till hans palats en ung flicka, som kunde hjälpa honom att fördriva tiden till soluppgången.

Och varje morgon i soluppgången befallde den grymme kungen, att de unga flickorna skulle halshuggas, vilket roade honom mycket.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Bilderböcker, Fantasy, Kärlek, Klassiker, Magi, Sagor och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Böckernas räkenskap.

  1. Lena skriver:

    Sagan om de två tornen och Tusen och en natt har jag läst men däremot inte Milnes bok.

  2. Lottens Bokblogg skriver:

    jamen Tusen och en natt – den borde jag ju haft med på min lista;-)

  3. Sara Pepparkaka skriver:

    ”Tusen och en natt” har verkligen en fin titel.

Kommentera

