Till pappa på födelsedagen.

Idag fyller min favoritperson i hela världen år (en av dem i alla fall), och han har även namnsdag, vilket grämde honom ytterst när han var ung för hans bror fick ha både födelsedagskalas och namnsdagskalas medan han själv fick allt på en och samma gång = mindre tårta. Det är min älskade, gulliga pappa som fyller 64. Han är knubbig och älskar randiga tröjor, som bara får honom att se knubbigare ut. Håret står alltid på ända och alltid är det hål i byxorna han har på sig. Han brukar spela seniorgolf på somrarna, alltså med sådana över 50, vilket han kallar för liktåget. Han kan hur mycket som helst om antikviteter och blir alltid överlycklig om jag har en ledig dag och kan följa med honom på jobbet. Bullar och kakor är det bästa han vet men han sätts ständigt på diet av mamma, som han inte följer utan bryter glatt med Cornettosar och Magnumar. Han har åkt tåg med Kate Bush, blivit pistolhotat på Roskilde av Bandidos och flyttade ut i skogen i ett år när hans hjärta var krossat (inte av mamma, utan av någon vedervärdig kvinna innan min kära mor). Det var lillpappa som läste sagor för mig på kvällarna, eller Bamsetidningar med röster. Och han hittade också på världens längsta följetong för mig och min bror om trollet Bosse som bodde i skogen och älskade grävmaskiner som han brukade hitta på efter hand på en höft medan vi låg i soffan när det regnade i norrland. Vilket är var han är nu. 70 mil skiljer oss åt denna stora dag och det är inte det minsta roligt. Men den 25 får jag en veckas semester och då skall den spenderas där med honom och mamma och det kommer bli så fint. Tills dess får jag läsa några gamla tummade serietidningar och äta en bulle i väntan.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Om Mig. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Till pappa på födelsedagen.

  1. Linn skriver:

    En vacker kärleksförklaring till en far!

  2. Man skriver:

    Vad fint skrivet! Blev själv väldigt rörd av dina ord och hoppas en dag på att kunna bli beskriven på samma sätt.

    • crankoral skriver:

      Tack vad fint 🙂 Ja jag med, men jag vet inte hur… några barn vill jag tyvärr helst inte ha så vi får se hur det löser sig.

  3. alekzandra skriver:

    Åh, vilken fin far du verkar ha. Tågresandet med Kate Bush är jag liiite avis på alltså!

Kommentera

