Tre trinda trätallrikar trillade över en träbro.

Törst av Richelle Mead, den första delen i Vampire Academy serien, som nu kommer ut på nytt på det nya förlaget Fenix. Innerst inne undrar jag om jag inte behöver båda utgåvorna…

Tomtebobarnen av Elsa Beskow, en gammal klassiker som borde finnas i alla hem enligt mig.

Tomtemaskinen av Sven Nordquist, åh vad jag älskade julkalendern, och min kusin hade boken och jag var så avundsjuk på honom. Nu har jag skaffat den till mig själv och kan ha julkalender när jag vill.

Två städer av Charles Dickens, Det var den allra bästa av tider, och det var den allra värsta. Det var visdomens tid, det var oförnuftets tid. Det var både trons och vantrons epok. Det var ljusets årstid och mörkrets årstid, hoppets vår och förtvivlans vinter. Allt låg framför oss, och intet låg framför oss…

Tre män i en båt av Jerome K. Jerome, jag brukar alltid undra om George Harris blev döpt till George Harris efter två av männen i båten, George och Harris.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Bilderböcker, Enkäter, Klassiker, Vampyrer. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Tre trinda trätallrikar trillade över en träbro.

  1. Hoffafloffa skriver:

    Jag var livrädd för Tomtebobarnen när jag var liten på grund av den där bilden med den jättelika huggormen. Brukade hoppa över den sidan och bara läsa de andra.

    Tre män i en båt är riktigt rolig, var ett par år sedan jag läste den så den kanske är dags för en ny båttur. Vet att det fanns en rätt bra inläsning av den också men minns inte av vem

  2. Hoffafloffa skriver:

    Våldsam bok. 🙂 Är inte förresten huggormar fridlysta? Fast det kanske de i och för sig inte var på Beskows tid. Annars är det ju dumt att uppmuntra de yngre generationerna till brott mot naturskyddslagarna. 🙂 Det trollet vet jag inte att jag var rädd för. Däremot trollen i Trolltyg i Tomteskogen och Karlsson i Karlsson på taket (som jag för övrigt tittade på men lämnade rummet när Karlsson själv var med i bild vilket gjorde det hela till en något splittrad upplevelse). Böcker är bättre än film, där kan man bläddra förbi när det är hemskt eller låta hjärnan föreställa sig något hanterbart.

    Den jag tänkte på var nog i kassetformat men det skulle ju kunna vara en nyutgåva.

    • crankoral skriver:

      Haha ja verkligen. Nu minns inte inte riktigt, men det är faktiskt så att de antingen fått dra tillbaka den sidan med ormmordet från boken just på grund av fridlystheten eller om det är att han bara skrämmer i väg den. Dödandet får i alla fall inte vara med längre just på grund av det du säger. Men åh! Karlsson är ju underbar! Den filmatiseringen är en av mina absoluta favoriter!
      Oh annars brukar ju bibliotek vara goa med att behålla även kasettformaten, kolla där!

  3. Ååh tomtebobarnen har jag funderat på att införskaffa faktiskt, och flera elsa-böcker. Men är tre män i en båt bra? jag har den i min bokhylla och ska så småningom ha den som en av hyllvärmarna i min kill hyllvärmar-utmaning, men sen fick jag höra att den var buskis och blev lite skeptisk så då fick den hamna i en senare hyllvärmar-omgång än vad som var tänkt… Ursäkta min kommentarsbombning, har inte läst din blogg på ett litet tag så det var en hel del att läsa ikapp nu! 😀

    • crankoral skriver:

      De har ju gett ut Elsa Bewskows sagoskatt nu där det är samlingar i tre volymer, topp fina! Åh jag minns den som bra, men det var minst tio år sedan jag läste den och var alltså då 13… Hahaha kommentera hur mycket du vill 😀

      • Åh har de, den samlingen måste jag kolla upp. Men egentligen vill jag åt den där gammaldagsa versionen av Tomtebobarnen som liksom är lite avlång i sin form. Hm, man krånglar verkligen till det för sig ibland… Aha okej, då förstår jag om du inte kommer ihåg särskilt mycket. Jag ska i alla fall ha med den i min hyllvärmarutmaning, har haft den lääänge i hyllorna utan att läsa just pga denna buskisgrej.

      • crankoral skriver:

        Dom är lite avlånga, håller nästan samma form, bara några cm mindre på varje sida, inte lika bråkiga att få in i bokhyllan men lika tjusiga 🙂
        Du kan ju läsa ett kapitel i månaden eller så och portionera ut det hela?

      • Åh jag ska genast kolla upp detta, börjar redan dregla lite vid tanke på Beskow-samlingsbok, haha. Nej, jag plöjer nog igenom den istället, brukar göra så med hyllvärmarna. Och faktum är att jag har blivit överraskad flera ggr under projekt kill hyllvärmare. Bl.a gillade jag ”En helvetes vinter” av Daniel Woodrell mycket och ”Blåsta”, en faktabok om 80-talister (typ) av Gustav Fridolin. Andra hyllvärmare har jag väl känt att de gott kunde ha fått stå kvar i hyllorna och samla damm…

      • crankoral skriver:

        http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirstpage&quickvalue=elsa+beskows+sagoskatt&title=elsa+beskows+sagoskatt&fromproduct=False
        Kolla hära!
        Åh en helvetes vinter samlar damm hos mig med, får ta mig en närmare titt på den då! Haha åh, de stackarna, men de fick bli lästa i alla fall, alltid något!

      • Jag kollade precis och dreglar as we speak, bokköpstoppet blev plötsligt mycket jobbigare än det var nyss… : D Ja, men håll koll på min projekt kill hyllvärmare och passa på och läs om du har samma hyllvärmare som jag så kan vi bloggdiskutera dem sen. 🙂

Kommentera

