”men mäst tänker man på den man älskar, åtminstone jag.”

Författare: Astrid Lindgren

Titel: Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult

Förlag: Bokvännerna

Utgivningsår: 1975

Sidantal: 42

Betyg: 4/5

Recensions-ex: Nej

Tyckte att det var dags att recensera denna pärla som jag nästan byggde min B-uppsats på innan jag på djupet går in i min C-uppsats. Detta är kärlekshistorien om hur Astrids föräldrar träffades. 1999 blev den av Sveriges Radios lyssnare till årtusendes kärlekshistoria. Så här börjar den:

Nu skall jag berätta en kärlekshistoria, ingen som jag har läst eller hittat på utan bara en som jag har hört. Många gånger hört. Den rymmer mer kärlek än någon jag har läst i böcker, och för mig är den rörande och vacker. Men det beror kanske på att den handlar om två människor som råkade bli mina föräldrar.

Den är huvudsakligen fokuserad på Samuel August för det var han som först blev kär och sedan gjorde allt för att få sin Hanna, som han till sist fick också. Det är kort historia, men det finns både foton och kärleksbrev som fyller ut. Och makalöst vackra citat som det här:

”Jag såg dig, och från denna dagen jag endast dig i världen ser”, något sådant kunde inte Samuel August säga, för han var bara en bondpojke i Småland och visste inget om dikter. Men annars var det just så det var.

Om ni inte har läst den någon gång, bara alla barnböcker av Astrid borde ni verkligen ta er den korta tiden det tar att läsa denna stora bok.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Biografier, BOATS, Kärlek, Recensioner 2012 och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till ”men mäst tänker man på den man älskar, åtminstone jag.”

  1. Eli skriver:

    Åh! Jag läste den för några år sedan, den är verkligen jättevacker 🙂

  2. crankoral skriver:

    Ja han är så fruktansvärt gullig Samuel August!

  3. Ååh, den här införskaffade jag nyligen, en av gångerna när jag bröt mot mitt köpstopp… hehe. Ser fram emot att läsa den så småningom och särskilt efter din fina text. Vad fint det andra citatet var också.

Kommentera

