Love and loyalty runs deeper than blood.

Författare: Richelle Mead

Titel: Bloodlines

Serie: Bloodlines #1

Förlag: Penguin

Utgivningsår: 2011

Sidantal: 432

Betyg: 4/5

Recensions-ex: Nej

Sydney protects vampire secrets – and human lives. Sydney belongs to a secret group who dabble in magic and serve to bridge the world of humans and vampires. But when Sydney is torn from her bed in the middle of the night, she fears she’s still being punished for her complicated alliance with dhampir Rose Hathaway. What unfolds is far worse.

Detta var en strålande bok att läsa som årets första. Fortsätter det såhär så kommer 2012 bli ett mycket bra läsår. I ärlighetens namn förstår jag verkligen inte varför jag inte har läst den tidigare, eller i alla fall inte köpt den tidigare. Jag fick den i julklapp för att jag inte tagit mig för att köpa den en enda gång sedan augusti då den kom ut, det är ändå ett halvår sedan. Vampire Academy böckerna läste jag på rad alla som fanns utgivna och köpte sedan så fort de kom ut. Så jag förstår inte alls hur jag tänkte.

Som vanligt skriver Mead bra, det är lätt att slukas upp och komma hem i den världen hon har skapat. Till skillnad från i alla fall första delen, och möjligen andra, i Vampire Academy är denna bra från starten. Eftersom det är en spin-off serie som antagligen i första hand riktar sig till de som redan har läst VA vet man som läsare redan hur världen ligger till och onödiga förklaringar behövs inte ges ingående.

Boken, trots att det är absolut är spänning ibland men inte hela tiden, blir sällan långtråkig. Det är snarare ett behagligt lugn över det hela utan att det blir vanlig vardag. Det magiska och vampyriska finns såklart alltid där, men i stora delar av boken är de vanliga unga människor med vanliga problem. Vilket är ett skönt sett att se denna värld ifrån. Sedan uppdagas den ena plotten efter den andra givetvis och det är många trådar att hålla reda på. Utan att det blir virrigt, bara bra och spännande.

Det är också fascinerande att följa Sydneys utveckling, speciellt från hennes tidigare framträden i de tidigare VA böckerna. Hur hon går från den mekaniska byråkraten som på sin höjd kan finna lite passion i bilar, och som avskyr och föraktar allt som har med magi och vampyrer att göra till att dela rum med en och tvingas inse att hon inte bara kan tolerera dem utan även uppskattar deras sällskap.

Alla som läst och tyckt om VA borde läsa denna bok och bör utan tvivel tycka om den. Och när ni gjort det kan jag ge er det glädjande beskedet att i juni kommer fortsättningen The Golden Lily.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Magi, Recensioner 2012, Ungdom, Vampyrer och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Love and loyalty runs deeper than blood.

  1. Ping: Gott nytt 2013. | thecuriouscaseofthebooks

Kommentera

