”När kärleken är ens tillflyktsort undan den död som omger oss, och när man är så sprängfylld av den att man inte förmår uttrycka det.”

Författare: Carrie Ryan

Titel: De Vassa Tändernas Skog

Serie: De vassa tändernas skog #1

Förlag: Styxx Fantasy

Utgivningsår: 2011

Sidantal: 335

Betyg: 4/5

Recensions-ex: Nej

Marys värld är liten – en isolerad by mitt ute i skogen, omgärdad av stängsel. Stängslet är det enda som håller Mary och de andra byborna vid liv, för på andra sidan finns De vassa tändernas skog där de oheliga ständigt rör sig i jakt på mer människokött att infektera. Så har det varit i generationer och i byn har man satt upp enkla regler för att överleva: Man gör sin plikt och följer Systerskapets order. Allt annat är oviktigt.

Mary kan ändå inte låta bli att drömma om världen utanför stängslet. Hon anar inte att hennes dröm snart skall slå in på det mest fruktansvärda sätt och att hon skall tvingas välja – mellan dröm och plikt, mellan mannen hon älskar och mannen som älskar henne. För livet i skogen är brutalt och skoningslöst och minsta misstag kan betyda skillnaden mellan ett osäkert liv och en säker död.

Det finns vissa timmar på dygnet som för mig egentligen inte existerar. Det är sådana som helt står utanför skolans plikter och umgänget och matlagandet och andra saker som jag egentligen måste göra och ta tag i. Det är timmarna när jag stängt av datorn, klätt av mig och lagt mig i sängen, och när jag har vaknat, innan jag har gått ned och fått dagens första kopp kaffe. Då har jag tid att göra precis vad jag vill. I natt spenderade jag den tiden till att läsa De vassa tändernas skog, jag hade lånat den på biblioteket samma dag och undrade stilla när jag skulle få tid att läsa den och suckade över alla de tunga fackböckerna jag också släpade med mig hem. Men när datorn var av, allting var mörkt och tyst och jag egentligen borde sova, då öppnade jag den. Och sedan var jag fast. Fast i de vassa tändernas skog.

Till en början tycker jag att boken påminner en hel del om M. Night Shyamalans film The Village, instängdheten i en by med så många regler som följts så länge att ingen längre ifrågasätter dem. Det finns ingenting utanför skogen, bara död och elände. Punkt slut. Systerskapsbiten av berättelsen knyter an till de vådliga religiösa berättelserna som gärna slutade i häxförföljelse, systerskapet har rätt och ställer man sig i vägen för dessa fanatiker kan man mycket väl tänkas offras. Även om man inte blir det lika öppet som att bränna någon på bål. Men att kasta ut någon i en skog full av zombier om natten när byn sover är inte en omöjlighet. Det är ju för byns framtids skull.

Jag vet inte om det är medvetet, på det sätt att förmedla att ålder inte har betydelse i denna by, eller om Ryan helt enkelt inte fann det nödvändigt, men jag trivs i alla fall med att Mary och de andra är ålderslösa. Allt som nämns om saken är att Mary i två år nu varit redo för giftemål. Om man sedan vill att det skall betyda att hon är 16 eller 24 för att applicera på sin egen ålder får man helt enkelt välja själv. Jag har tröttnat på de många YA-böckerna där varenda flicksnärta är 15 för att undvika att bli en vuxenbok, men hjältinnan ändå beter sig som en brådmogen 30åring.

Det är egentligen svårt att sätta fingret på vad denna bok handlar om, självklart är det överlevnad från det hotande mörkret, denna gång i form av zombier, och den brännande kärleken såklart. Men mest är det Marys förtvivlande längtan som driver det hela framåt. Längtan efter mannen hon älskar och havet hon älskar ändå mer men aldrig har sett. Längtan efter vad som helst som kan tänkas finnas utanför den där skogen. Allt utom systerskapet och den ständiga tillvaron så nära inpå döden.

Boken är fruktansvärt välskriven och det finns citat svidande vackra. Trots att det är den första kärleken, med alla helvetens kval det innebär, blir det aldrig banalt. Jag tror till viss del det beror på den lilla slutna byn de bor i. När man har en handfull människor i sin egen ålder att välja på, och äktenskap är ett måste för att föra blodslinjerna vidare på, om man då dessutom råkar tillåta sig att bli förälskad är det inte lättvindigt. Man kan inte vända sig om nästa dag och hitta ett nytt objekt att beundra. Visst finns det mycket vidrigt i boken också, ibland detaljerat beskrivet, men det är inte däri man som läsare blir rädd. Det är snarare, som alltid, när hoppet ser ut att vara förlorat. När kärleken blir förnekad eller när väggarna är tunga av sten omkring en och dörren är reglad och låst.

Att Styxx förlag gjort ett så bra jobb med omslag, översättning och layout skadar verkligen inte heller. Jag kommer å det snaraste behöva införskaffa boken för att stilla ha-begäret. Och jag hoppas innerligt att de skyndar sig att översätta fortsättningarna i denna kommande trilogi och att de blir minst lika betagande.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Dystopi, Kärlek, Recensioner 2011, Skräck, Zombier. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”När kärleken är ens tillflyktsort undan den död som omger oss, och när man är så sprängfylld av den att man inte förmår uttrycka det.”

  1. Jag gillade också den här väldigt mycket. Del två ges ut av Styxx till våren och den kommer säkert vara lika snygg som denna, ryktet säger dessutom att boken också är lika bra 🙂

    • crankoral skriver:

      Åh vad roligt! Då tror jag att jag skaffar del ett i samma veva som del två så kan jag läsa om och sen kan de stå och vara snygga tillsammans i bokhyllan!

Kommentera

