The Winner Takes It All, Tävla om Dustlands!

Minns ni det här? När jag hade hittat ett gammalt presentkort och shoppingturen bara gick emot mig men jag tillslut kom hem med Blodröd väg och När jag vaknar finns du inte i alla fall? När jag vaknar finns du inte var en besvikelse. Men det gjorde ingenting för mig, jag hade ju en bok kvar. Trodde jag. Glad i hågen skulle jag häromdagen börja läsa den. Katastrof! Ni som läser min blogg då och då kanske har märkt att jag avskyr slang i böcker, speciellt ungdomsromaner, jag hatar när det är medvetet felstavat, det kliar i mig av mej istället för mig och så vidare. Jag finner det nedvärderande mot böckerna ärligt talat. Och helt onödigt. Så när första sidan ser ut såhär;

Lugh föddes först. På midvinterdan när solen står lågt på himlen.

Sen jag. Två timmar senare.

Det säger egentligen allt.

Lugh går alltid först, å jag följer efter.

Å det e bra.

Det e rätt.

Det e som det ska vara.

då lider jag. När jag vänder blad och märker att det inte bara är någon dagboksanteckning eller liknande utan hela, hela, boken ser ut på detta vis ger jag upp. Jag struntar i om det är ett stilistiskt knep. Jag. Kommer. Aldrig. Läsa. Denna. Bok. Någonsin. Så, det är ju synd på en helt ny och oläst bok och bara ligga hemma hos mig och bli föraktad, därför tänkte jag lotta ut den! Jag kommer absolut inte förakta de som vill tävla om den alls, folk har olika smak och de får man ha så mycket man vill!

Så här går det till: När min mamma var elva läste hon för första gången Sagan om ringen-trilogin, hela tiden lyssnande till Elton Johns skiva Madman Across The Water och främst låten Tiny Dancer på LP. Samma skiva alla tre böckerna. Jag älskar sådana där anekdoter. Så berätta er bästa bokrelaterade anekdot i en kommentar till detta inlägg så utser jag en vinnare på torsdag kväll, den 8e december alltså.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Dystopi, Kärlek, Tävling, Ungdom. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till The Winner Takes It All, Tävla om Dustlands!

  1. Monika skriver:

    När jag läste boken Inte som andra döttrar på 80-talet tog det lite tid för jag fick bara läsa den på bussen hade jag fått för mig:) Men till slut så blev den utläst i allafall.
    Ha det gott!
    Vänliga Hälsningar
    Monika.

  2. Ping: Pass på, pass på! Tävling på gång! | thecuriouscaseofthebooks

  3. Marie skriver:

    När jag var mindre, kanske 10-11 år gammal läste jag Alexander Dumas De tre musketörerna och blev helt förälskad i D`Artagnan. Lånade den säkert 5-6 gånger från biblioteket innan jag äntligen fick mitt alldeles egna exemplar i julklapp. Det står fortfarande på hedersplats i bokhyllan och påminner mig om många mysiga lästimmar i flickrummet hemma hos mamma och pappa.

    Kul tävling! =)

    • Marie skriver:

      Bra att man stavar fel på en av sina favoritförfattare också.. Alexandre Dumas ska det såklart vara..ibland är man ett riktigt knäppskaft.. 😉

Kommentera

