Tänk om varje dag börjar med att du glömt allt du gjorde igår

Författare: Cat Patrick

Titel:När jag vaknar finns du inte

Förlag: B.Wahlströms

Utgivningsår: 2011

Sidantal: 255

Betyg: 3/5

Recensions-ex: Nej

Varje kväll när sextonåriga London Lane går och lägger sig suddas hennes minnen av vad som hänt under dagen ut. Kvar blir bara minnen av framtiden, korta bildsekvenser som flimrar förbi. Synen av en begravning får henne ur balans. Vems död är det hon bevittnar? Sin egen? Eller nye pojkvännens? Och varför finns han inte med i hennes framtid?

London inser att hon är tvungen att gräva i det förflutna. Varför försvann hennes minne när hon var fem? Vad var det egentligen som  hände då?

Jag hade sett fram emot denna bok ett tag. Det är märkligt ändå att jag kunde göra det. Jag har aldrig läst författaren förut. Inte läst baksidetexten och inte läst allt för ingående om den på internet. Men jag hade format en bild om den ändå om att den skulle vara bra. Jag antar också att jag är allt för svag för bra titlar. Och det var en bra bok. Men den levde inte alls upp till förväntningarna.

Det jag hade förväntat mig var något hjärtslitande om hur hon varje eviga natt glömde bort mannen hon älskade och alla problem det medförde och så vidare och gråt och skrik och tonårspanik, ni förstår vad jag menar. Visserligen innehöll den en del av det också. Men kärleken tycks London klara galant. Det är mer på hemmaplan det är problem. Tvister med mamma och saknaden av sin pappa. Oron för bästa vännen och så vidare.

Jag tycker verkligen om idéen med att hon glömmer gårdagen och minns framtiden, men bortsett från det där med framtiden och att London är 16 inte 30+ tycker jag den påminner lite väl mycket om den där Adam Sandler filmern 50 first dates. Karaktärerna känns ibland lika platta som i den filmen också. Även om det finns spänningshöjandemoment och twistar här och där.

Även om jag inte var överförtjust i boken såhär i efterhand, med fokus på att den lämnade mig näst intill oberörd, var den ändå trevligt tidsfördriv så länge det varade. Jag ångrar inte att jag läste den men jag hade klarat mig lika bra utan den också.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Kärlek, Recensioner 2011, Ungdom. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tänk om varje dag börjar med att du glömt allt du gjorde igår

  1. Ping: The Winner Takes It All, Tävla om Dustlands! | thecuriouscaseofthebooks

Kommentera

