Nu går tåget.

Madicken stirrar på klockan med bittra ögon, det är ett gökur, som hänger på väggen ovanför hennes säng. Hon ser, hur minutvisaren rör sig och hör hur klockan tickar sig allt närmare åtta. Och så kommer göken ut och gal. Åtta försmädliga gånger gal han, då gråter Madicken, för nu vet hon, att tåget har gått. Och här ligger hon och får aldrig, aldrig ha något roligt.

Ungefär så känns det nu. Alla åker på Bokmässan och får ha det så roligt. Och här ligger jag och är halt, skall få hemskrivning på fredag och jobba hela helgen. Har jag förresten nämnt att mitt jobb är det mest oinspirerande någonsin? Att det mest känns som ett långt och oförtjänt straff? Jag vill också vara med! I Göteborg och slå runt och köpa böcker och peka på författare. Jag såg i och för sig Marcus Birro på tunnelbanan idag men sådär väst jättetrillande var det inte. Jag funderar på att göra en egen bokmässa däremot. Åka till Malmö efter helgen, skriva hemtenta på svåra cafeér, hänga på SF-bokhandeln i timmar och stalka intet ont anande människor som jag anser se ut som författare. Men tills dess tjurar jag som Madicken. Och får aldrig, aldrig ha något roligt.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Övrigt, Barnböcker. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Nu går tåget.

  1. Miriam skriver:

    Jag ska inte heller till bokmässan, så känner din avundsjuka! 😦

    Vill också!”

    • crankoral skriver:

      Vi får lida ihop helt enkelt! Jag varvar mellan att helt ignorera att det pågår en bokmässa och å andra sidan läsa alla blogginlägg om det. Inget av dem funkar egentligen.

  2. bokstävlarna skriver:

    Jag var i samma sits förra året, då jag fick magkatarr lagom till att jag skulle ha åkt ner med bokbloggarbussen. Så himla trist!
    Men tänker lite att det borde finnas fler bokmässor i fler städer, så slipper man sitta hemma och sucka ”Vad är väl en bal på slottet…” för sig själv.

    • crankoral skriver:

      Åh vilken otur! Men då blir det säkert extra kul i år! Nästa år skall jag banne mig åka ned!
      Ja faktiskt, men jag ser det lite som en utmaning också, att göra så många bokmässiga saker jag kan i det egna hemmet eller staden medan spektaklet pågår långt där borta. DIY mässan helt enkelt!

  3. Bokbabbel skriver:

    + 1 på att inte åka, p.g.a.jobb men nu har jag blivit lite förkyld också, oj vad synd det är om oss!

Kommentera

