”‘Det var det fräckaste’, sade hertigen när hon berättade för honom samma kväll”

Titel: Drottningen vänder blad

Författare: Alan Bennett

Förlag: Ordfront

Utgivningsår: 2010

Sidantal: 124

Betyg: 3/5

Recensions-ex: Nej

Det är den engelska drottningens olydiga hundar som får henne att gå på bokbussen. Hon ber om ursäkt för att de skäller så och av artighet lånar hon en bok. Det visar sig vara en omåttligt torr och tråkig roman, men drottningen läser pliktskyldigt ut den, lämnar tillbaka den och återvänder till slottet med en ny bok i väskan. Den här gången får hennes val oanade konsekvenser. Boken hon lånat väcker nämligen Hennes Majestäts passion för läsning. En passion som växer sig så stark att hennes officiella plikter blir lidande

Den här boken är i början otroligt fantastik och mysig (och då är ändå ordet mysig ett ord jag inte gärna beblandar mig med). Drottningen är ljuvlig och jag kan verkligen tänka mig henne skumpandes efter sina ettriga hundar in på bokbussen med pesikokinderna röda av ansträngningen. Jag fullkomligt älskar hur hon verkligen trycker ned böcker i halsen på folk och domderar och har sig. Den är trevlig, som en trallvänlig låt ungefär. Men mot slutet tycker jag allt att det dalar. Det blir inte lika mycket spänning utan mer upprepning, vi vet vid detta laget redan att drottningen läser. Må hända att jag i slutskedet av boken hade feber, men jag tvivlar på att jag hade vunnits över ändå. Nu blev det snarare en bra liten bok, men som kanske antagligen passar för människor, som precis som Hennes Majestät, inte har läst så mycket innan. Då tror jag den är strålande. Men för mig var den bara trevligt tidsfördriv som bäst. En kort recension på en kort roman. Yes sir.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Läsande, Recensioner 2011. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till ”‘Det var det fräckaste’, sade hertigen när hon berättade för honom samma kväll”

  1. Therese skriver:

    Jag håller helt med dig, den var bra i början men lite segare mot slutet. Däremot tyckte jag att twisten i slutet drog upp helheten rejält!

    • crankoral skriver:

      Ja det gjorde den absolut! Men den ville jag inte nämna, man vill ju inte spoila för de som inte har läst. Däremot hade jag verkligen uppskattat om det fortsatte en 50 sidor efter det för att få se hur det hela gick!

  2. Therese skriver:

    Nej, det är sant. Man kan inte säga allt för mycket om slutet utan att avslöja vad som faktiskt händer. Först tyckte jag också att den skulle fortsätta ett tag till, men nu med lite distans till den så tycker jag att den slutade i precis rätt tid. 🙂

  3. Riktigt härlig lite bagatell som jag läste på ett tåg mellan Gbg och Växjö. Då var den perfekt!

  4. Emma skriver:

    Jag gillade den, precis lagom.

Kommentera

