We’re all mad here.

Jag har alltid haft en fascination för Alice i Underlandet. Det var en av de tidigaste böckerna jag läste och jag älskade Disney-filmen, och skrev kanske lite för många skoluppgifter om boken grundskolan igenom. Hur som helst så samlar jag på olika utgåvor av boken, eller böckerna egentligen, Alice i spegellandet gills ju också. Och ikväll tänkte jag visa fyra av de finaste för jag är lite trött på att bara göra enkät inlägg och har inte tid att läsa annat än vampyrböcker då min A-uppsatts handlar om det så det blir inga recensioner på ett tag heller. Äch nu svamlar jag, men här har ni!

Vi börjar med den fantastiska utgåvan med Tove Jansson illustrationer. Tyvärr har jag inte omslaget, som är så fantastiskt att jag blir illamående när jag tänker på att det försvunnit från min någon gång innan jag fick det, men jag köpte den för en tia så då kan jag inte begära för mycket.

Dronten är alltid tjusig.

Toves teckningar är mycket kalare och kallare än de andras, inte ett lika romantiskt Underland som man tänker sig kanske men det ger en helt ny tankegång till Carrolls värld.

Inte särskilt lik Johnny Depp kanske, men ändå en bra Hattmakare.

Nästa utgåva är från 1917, alltså snart 100 år gammal. Bara en sådan sak. Den är illustrerad av John Tenniel och det är de bilder man oftast ser, på vykort och anteckningsböcker och sådär.

Ännu en dront, den ser oftast likadan ut. Jag älskar dikten som far åt alla håll och blir mindre och mindre.

Filurkatten är min favorit.

Nästa är denna tjusiga, också köpt för en tia på loppis. Illustrationerna är gjorda av Arthur Rackham som bl.a också illustrerat Det susar i säven och Peter Pan i Kensington Garden.

Den har tjusig titelsida och börjar med ett porträtt på Alice, så man direkt vet vem man ska titta efter i bilderna.

Katten också!

Och bödeln.

Sist men inte minst en utgåva av ännu en svensk illustratör, Robert Högfeldt, det borde förresten vara obligatoriskt för alla barn att få titta i boken Högfeldts bästa för jag minns att den var hemskt spännande. Minns att ”Eremiten” var min favoritmålning, skall fota den och lägga upp någon dag. Hur som helst, denna, Alices äventyr i Sagolandet och Bakom spegeln låg i en låda med böcker min pappa köpte till mig förra året. Lådan var full med guldkorn som denna och pappa hade ingen aning. Jag blev såklart överlycklig.

Också fantastisk titelsida.

Denna bok har med en dikt av Carroll till Alice Lindell som han hittade på boken för. Här är sista versen.

Jag tycker kålmasken, eller larven eller vad de olika översättarna än vill kalla honom, är rätt så pompös och dömande. Men det kan vara bra det med ibland.

Åh flamingokrocket. Om det inte vore så hjärtlöst hade det nog varit min favoritsport.

Nu var det slut för den här gången, men om jag inte räknat fel har jag 15 till så jag kanske visar mer en annan gång.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Klassiker. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till We’re all mad here.

  1. enligt O skriver:

    Oj, vad många fina upplagor! Jag läser faktiskt om Alice för första gången nu, har bara läst utdrag innan. Känner mig lite gammal…

    Gällande bloggstafetten så är din publiceringstid 08.00. Hoppas att det funkar. Mer info kommer.

    • crankoral skriver:

      Åh hoppas du tycker om den! Den är väldigt speciell att läsa i sin helhet faktiskt.
      Det går jättebra, jag har lärt mig hur man tidsinställer så det blir inga problem alls!

  2. Emmas Bokhylla skriver:

    Alla ar fantastiskt fina, men jag ar en riktig sucker for Tove Jansson, sa det ar nog min favorit! men alla har olika slags skonhet och charm!

  3. Britta skriver:

    Hei,
    Jeg samler på utgaver av ”Wonderland” og ”Looking Glass” på ulike språk, og illustrert av ulike kunstnere.
    Jeg ville gjerne ha en svensk utgave, og da helst illustrert av en svensk kunstner.
    Så googlet jeg litt, og fant din blogg og boken illustrert av Robert Högfeldt.
    Den har jeg just nå bestilt från et antikvariat i Stockholm.
    Min bok skal være fra 1981, er din også fra det året, eller er den eldre?

    Kul blogg du har, forresten! 🙂

    • Clara Kron skriver:

      Åh roligt, jag samlar också, men bara svenska och engelska. Min bok är tidigare, -45 tror jag, första utgåvan av den varianten. Har du sett att utgåvan med Tove Janssons illustrationer släpps på nytt i år? 🙂

  4. Britta skriver:

    Hei, og takk for ditt svar! 😊

    Min Högfeldt’s illustrerade Alice er kommet til meg og jeg er MYCKET glad for den. Hans tegninger har en kul vintage stil… Den er helt lik din i papiromslaget og innhold. Men selve innbindningen er lite forskjellig. Den har ”tyg” rundt hele boken, ikke bare på ryggen.

    Jeg har Tove Jansons utgave på engelsk, og den gillar jeg.

Kommentera

