Bokbloggsjerka.

Detta är något nytt för mig. Det kallas tydligen jerka. Jag ser bara tuggummit jenka framför mig men nåväl. Det är någon form av fråga varje vecka och det är bara att svara. Vilket jag ska göra. Jag hittade den hos Annikas Litteratur- och Kulturblogg.

Om du fysiskt skulle kunna förflytta dig in i en bok eller en serie, vilken skulle det vara och varför? (Det är naturligtvis tillåtet att nämna hur många böcker eller serier du vill då jag vet hur svårt det är att välja endast en.)

Jag skulle såklart vilja vara en medlem i Harry Potters värld men det är så självklart att jag lämnar det svaret därhän och tänker efter litet istället.

Jag måste ju också tänka på att när man ändå ska välja måste jag ju passa på, inget nutida vanligt som jag rent hypotetiskt sett skulle kunna vara del av.

Ur en utforskande vinkel men inte favoriserande, om jag uttrycker det så, hade det varit intressant och se hur man förbehöll sig i både Ray Bradburys värld i Farenhight 451 och i Lewis Carrolls Underland. Men det är som sagt inget jag önskar mig. Jag vill egentligen bara se vilken sida jag är på, ond eller god.

Nu kom jag på det, om jag tänker att jag inte är huvudperson, men ändå vill vara lycklig och ha en bra chans att få det fint och bra och allt är sommar så vill jag nog faktiskt vara en del av Mumindalen. Hur fantastiskt skulle inte det var? Jag hoppas då alltså att jag inte är någon Fillifjonka utan kanske en kusin till valfri Mumin som får allt det härliga och får äta mycket sylt.

Om Clara Kron

Rastlösheten handlar om allt jag gör för att döva, stilla och lugna oron, rastlösheten, hetsen och stressen. Hur jag spenderar mina dagar och nätter, vad jag läser, ser på, lyssnar på. En dokumentation över en vardag och ett försök att göra den lite mindre grå.
Det här inlägget postades i Barnböcker, Enkäter. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Bokbloggsjerka.

  1. Annika skriver:

    Välkommen till jerkan!

    När mina barn var små såg vi mycket på Mumintrollen och vi hade tänkt åka till Finland för att göra ett besök i Mumindalen. Tyvärr blev det inte av men jag förstår varför du skulle vilja vara en kusin till ett av Mumintrollen 😉

    Av ditt inlägg förstår jag att du aldrig har kommit i kontakt med ordet ”jerka” tidigare. Oftast brukar man säga att en som byter jobb ofta är en ”hoppjerka”, det vill säga en person som inte kan vara kvar på ett och samma ställe under en längre tid. Det är också det som är meningen med ”bokbloggsjerkan” då hela idén går ut på att man ska jerka runt till de bloggar som är med för att ta del av andras boktips samt diskussioner kring böcker.

    • crankoral skriver:

      Åh jag var där när jag var liten det var hemskt fint, men vad jag vet finns det väl kvar? Borde egentligen ta sig en tur dit igen!

      Då förstår jag, det är en mycket bra idé i alla fall och jag skall vara med så ofta som möjligt!

  2. Mumindalen är en drömvärld jag gärna skulle följa med till. Gärna på vintern!

    • crankoral skriver:

      Jag skulle också vilja det men det är sådan ovan stämning, i alla fall i Trollvinter, men det är bra den sista veckan där när mamman är vaken.

  3. E skriver:

    Vill även jag besöka Muminland. Det litterära alltså, men kanske att det uppbyggda i Finland får duga?
    Jag och barnen har uppskattat Astrid Lindgerns värld två år i rad nu och jag skulle gärna variera mig med lite hemuler och homsor, men det är liksom väldigt långt österut…
    Oj nu blev detta nästan en reseblogg!
    Jag är med på min tredje jerka, skall nu titta runt på din blogg – som har ett fint namn!

    • crankoral skriver:

      Jag kollade precis på muminvärldens hemsida och det ser inte riktigt ut som jag minns det, men det är säkert värt ett besök ändå! Astrid Lindgrens värld har jag inte varit på sedan jag var kanske tre, fyra år, däremot brukar jag besöka Junibacken en gång per år i alla fall, det är fullkomligt underbart där!
      Ja, jag såg det har kikat på din blogg också, den är jättefin och jag älskar din Audrey bild!

  4. Ping: Bokbloggsjerka 1-4 april « Ariels bokhylla

  5. Sara skriver:

    Jag själv är lite skeptisk till Mumindalen. Som liten fastnade jag inte för någon av Tove Janssons böcker då jag tyckte att alla figurer var skrämmande. Det spelade ingen roll om det var lilla My eller ett knytt. Kanske ska försöka läsa någon bok för mina barn.

    • crankoral skriver:

      Jag förstår precis vad du menar. Vet inte ens om jag läste Muminböckerna när jag var yngre utan läste de för första gången när jag var 17 kanske, då var dom jättebra. Så jag tycker verkligen du borde prova att läsa dom när du är vuxen! Men bilderböckena kan passa till barn också.

  6. Lingonhjärta skriver:

    Hänger gärna med till Mumindalen. Ville alltid vara lilla My. Hon var och fortfarande är så härligt arg.

Kommentera

